Συνέντευξη με την βουλεύτρια Πιερίας ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Μπέττυ Σκούφα- Η πανδημία, τα εμβόλια, η Πιερία, τα προβλήματα

Πολιτική

Έχει έντονη πολιτική δράση, έχει προκαλέσει αντιδράσεις κατά καιρούς με δηλώσεις της και τοποθετήσεις στη Βουλή, έχει φανατικούς φίλους και αντιπάλους  και σίγουρα έχει ακόμη να πει και να κάνει πολλά.

Η Μπέττυ Σκούφα, βουλεύτρια Πιερίας του  ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία, είναι μια γυναίκα που από την πρώτη στιγμή που εκλέχθηκε βουλευτίνα έδειξε έναν διαφορετικό θα έλεγα «αέρα». Στα χρόνια που πέρασαν μέσα από τη διαδρομή της είδαμε διάφορες πτυχές. Μαχητική αλλά παράλληλα προσιτή, ευγενική αλλά όταν έκρινε αναγκαίο «τσαμπουκαλού» κουνούσε το δάχτυλο στην αντιπολίτευση όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν κυβέρνηση, ενώ το ίδιο κάνει και τώρα που η ίδια είναι στην αντιπολίτευση.

Για την βουλεύτρια Πιερίας, τίποτε δεν έχει αλλάξει από την πρώτη στιγμή της εκλογής της, η ευθύνη είναι η ίδια, το τρέξιμο μάλλον περισσότερο όπως και οι φίλοι της, κάποιοι από τους οποίους έγιναν στη δύσκολη περίοδο των ταραχών της Συμφωνίας των Πρεσπών. Μια περίοδο που δέχθηκε επιθέσεις φραστικές, κατάρες και βρισιές τις οποίες αντιμετώπισε με γενναιότητα και θάρρος γιατί πίστευε σε αυτό που έπραττε, στη ψήφο που έδινε.

Η Μπέττυ Σκούφα δεν κρύφτηκε ποτέ πίσω από το δάχτυλο της, δεν έκανε περιουσία στα χρόνια της θητείας της, δεν έκρυψε ποτέ το παρελθόν της, ούτε τις εργασίες που έκανε είτε ως καθηγήτρια με μεταπτυχιακό είτε ως εργαζόμενη στον τομέα καθαριότητας του δήμου Κατερίνης.

Μια συνέντευξη μαζί της έχει πάντα ενδιαφέρον, γιατί έχει τα απαραίτητα συστατικά: ειλικρίνεια, θάρρος της γνώμης και φυσικά ειδήσεις!

Κα Σκούφα τι αίσθηση σας αφήνει το 2020; Τι είναι αυτό που θα σας μείνει;

Το 2020 ήταν ομολογουμένως μία χρονιά με πρωτόγνωρα συναισθήματα φόβου, αγωνίας και ανησυχίας πρωτίστως για την υγεία μας αλλά και δύσκολη χρονιά, όπως πανθομολογείται από όλους τους πολίτες καθώς οικονομικά έχουν πληγεί οι περισσότερες επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Και ενώ οι επιπτώσεις της πανδημίας και στο πεδίο της υγείας και της οικονομίας δεν έχουν τέλος, η κυβέρνησης συνεχώς επαίρεται  ότι η Ελλάδα «τα πάει καλά». Αυτό που θα μου μείνει είναι ο κυνικός τρόπος που η κυβέρνηση αντιμετωπίζει την πανδημία.

Η αλήθεια είναι ότι στην πρώτη φάση πανδημίας, με τη συνειδητή αυτοκυριαρχία των πολιτών, όντως κι ευτυχώς δεν θρηνήσαμε πολλά θύματα από τον κορωνοϊό.

Αυτή όμως η θετική εικόνα της πρώτης φάσης της πανδημίας αντιστράφηκε δυστυχώς κι ολοσχερώς στο δεύτερο κύμα της, από τις αρχές Νοεμβρίου. Ήδη θρηνούμε περισσότερους (5000) θανάτους – θύματα του κορωνοϊού, εκ των οποίων οι 200 περίπου  αφορούν στην Πιερία. Ανθρώπινες ζωές  που θα μπορούσαν ενδεχομένως να έχουν διασωθεί αν η κυβέρνηση είχε πράξει αυτό που όφειλε να πράξει : αν ενίσχυε πραγματικά, ουσιαστικά και γενναία το Δημόσιο Σύστημα  Υγείας.

Δυστυχώς από το Μάρτιο  έως το τέλος Οκτωβρίου μεσολάβησαν 7 μήνες απραξίας της κυβέρνησης.

Για παράδειγμα : δια της κοινοβουλευτικής ιδιότητός μου ήδη από την άνοιξη του 2020 είχα τονίσει την ανάγκη, καταθέτοντας 3 ερωτήσεις προς τον Υπουργό  Υγείας, να ενισχυθεί η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και η ΜΕΘ του νοσοκομείου μας, η οποία από την περίοδο που εγκαινιάστηκε και τέθηκε σε λειτουργία επί ημερών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, έχει αφεθεί. Μάλιστα ζητούσα και την επιχάλκωση της ΜΕΘ ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο ο κίνδυνος ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων. Παρά όμως τις κρούσεις που έγιναν τόσο  από έμενα όσο  όπως γνωρίζω και από τους ιατρούς, τους νοσηλευτές και ενδεχομένως και από τη νέα διοίκηση του Νοσοκομείου, όλο αυτό το διάστημα η κυβέρνηση δεν έπραξε απολύτως τίποτε. Δεν πραγματοποίησε  ούτε μια νέα πρόσληψη εντατικολόγου ή  πνευμονολόγου ή  εξειδικευμένου ιατρού.

Αγνοώντας ακόμα και τις προειδοποιήσεις από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ότι περιμένουμε δεύτερο και ίσως τώρα και τρίτο πανδημικό κύμα.

Στο υπουργείο και την κυβέρνηση φαίνεται ότι έχουν σηκώσει τα μολύβια ψηλά, προχωρούν σε σπασμωδικές κι αντιφατικές μεταξύ τους δηλώσεις, άλλα λέει ο ένας υπουργός, και άλλα ο άλλος υπουργός την αμέσως επόμενη στιγμή. Το τελευταίο μάλιστα διάστημα παρατηρούμε πως γίνεται μια προσπάθεια από την κυβέρνηση μετάθεσης των ευθυνών των θανάτων εξολοκλήρου στους γιατρούς και το νοσηλευτικό προσωπικό.

Η κυβέρνηση έχει τεράστιες ευθύνες για την ραγδαία αύξηση των θυμάτων του κορωνοϊού κατά το δεύτερο κύμα της πανδημίας. Υπαρχουν μάλιστα και συγκεκριμένα στοιχεία που καταδεικνύουν πως το 80% των ασθενών πεθαίνουν εκτός ΜΕΘ καθώς δεν υπάρχουν επαρκείς κλίνες για να τους περιθάλψουν δεόντως. 

Πώς κρίνετε την κυβέρνηση και τους τρόπους με τους οποίους διαχειρίστηκε ομολογουμένως πρωτόγνωρες καταστάσεις, όπως η πανδημία; Οι τουρκικές προκλήσεις, η οικονομία, τα μέτρα που λήφθηκαν, οι εμβολιασμοί;

Η διαχείριση της πανδημίας από την κυβέρνηση της ΝΔ υπήρξε μέχρι στιγμής παντελώς αποτυχής και δυστυχώς δεν προδιαγράφεται ένα πιο ευοίωνο μέλλον. Σύμφωνα με το Βloomberg, η χώρα μας βρίσκεται στην 3η χειρότερη θέση στην αντιμετώπιση του δεύτερου κύματος ανάμεσα σε 53 χώρες. Κι αναμένουμε δυστυχώς το τρίτο, ενδεχομένως πιο ισχυρό πανδημικό κύμα, χωρίς να παίρνουμε μεθοδικά και σοβαρά ενισχυτικά μέτρα στην Υγεία, την Οικονομία, την Παιδεία, και το Κοινωνικό Κράτος.

Οι οικονομικές επιπτώσεις των συνεχών lockdown είναι ανυπολόγιστες. Και ξέρετε, υπάρχουν δυστυχώς εκτιμήσεις ειδικών επιδημιολόγων και λοιμωξιολόγων, και παγκοσμίως, οι οποίες κάνουν λόγο για ενδεχόμενο παράτασης του πανδημικού συναγερμού μέχρι και το τέλος του 2021. Κανείς  δεν μπορεί να προδιαγράψει με σιγουριά πόσο θα κρατήσει ο υγειονομικός κίνδυνος. Κι εφόσον δεν μπορεί να προδιαγραφεί, θα πρέπει επιτέλους να υπάρξουν ουσιαστικά μέτρα οικονομικής στήριξης.

Τα όσα μέτρα έλαβε μέχρι τώρα η κυβέρνηση για τη στήριξη των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα των μικρομεσαίων κρίνονται ως απολύτως ανεπαρκή. Όχι μόνο από την αντιπολίτευση και το ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, αλλά και από το σύνολο των εμπορικών κι επαγγελματικών φορέων.

Με αναβολές καταβολής ασφαλιστικών και φορολογικών οφειλών, με επιστρεπτέες προκαταβολές, άρα με δάνεια, δεν λύνεται το πρόβλημα της επιβίωσης των επιχειρήσεων, ιδίως των μικρομεσαίων και των οικογενειακών, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της εθνικής μας οικονομίας. 

Οι επαγγελματίες και οι μικρομεσαίοι βρίσκονται σε κατάσταση απελπισίας κι εξαιρετικής αβεβαιότητας. Πληρώνουν το βαρύ τίμημα της κρίσης που προκαλεί η πανδημία, πληρώνουν την ανυπαρξία ουσιαστικών μέτρων στήριξης. Καθώς δυστυχώς όλα δείχνουν και όπως καταμαρτυρά και το σχέδιο Πισσαρίδη η “αναδιάρθρωση της αγοράς” και η εξάλειψη μεγάλου ποσοστού μικρομεσαίων επιχειρήσεων αποτελούν στρατηγική πολιτική επιλογή για την Κυβέρνηση ΝΔ.

Υπάρχει και μια ακόμη σημαντική παράμετρος : το ιδιωτικό χρέος, το χρέος δηλαδή φυσικών προσώπων κι επιχειρήσεων σε ασφαλιστικά ταμεία, ΔΕΚΟ, τράπεζες, εφορία, έχει διογκωθεί αυτούς τους μήνες της πανδημικής κρίσης κατά αρκετά δισεκατομμύρια. Η κυβέρνηση έχει προεξαγγείλει νέα ρύθμιση οφειλών σε έως 120 δόσεις. Αναμένουμε κι εμείς αλλά και το σύνολο των επιχειρήσεων να δούμε το περιεχόμενό της. Η οποία σημειωτέον, όπως προτείνουν και οι επιχειρηματικοί φορείς, θα πρέπει να περιλαμβάνει το σύνολο των οφειλών, κι όχι μόνο τις οφειλές που δημιουργήθηκαν επί περιόδου κορωνοϊού κι επιπλέον. Όπως η αντίστοιχη ρύθμιση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, θα πρέπει και η νέα να περιλαμβάνει πέραν του αυξημένου αριθμού δόσεων και κούρεμα βασικής οφειλής.

Αναφερθήκατε όμως στην ερώτησή σας και στα εμβόλια. Θυμόμαστε όλοι τι έλεγε ο κ. Μητσοτάκης και ο κ. Κικίλιας σε σχέση με τον εμβολιασμό. Υποσχόταν 2.000.000 εμβόλια το μήνα κι έλαβε η χώρα μας τελικά λιγότερα από 100.000 το Δεκέμβρη. Αυτή τη στιγμή εξ όσων γνωρίζουμε οι παραγγελίες αφορούν ένα εκατομμύριο εμβολίων μέχρι το Μάρτιο.

Ο κύριος Μητσοτάκης μας διαβεβαίωσε μόλις πρόσφατα ότι από τον Απρίλη και μετά θα υπάρχει επάρκεια στα εμβόλια. Θα κριθεί για την υλοποίηση αυτής της δέσμευσης. Πάντως το να στέλνονται αυτή τη στιγμή άνθρωποι 85 και 90 χρόνων στα νοσοκομεία και μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις, όχι της περιοχής διαμονής τους,  προκειμένου να εμβολιαστούν, δεν αποτελεί δείγμα σωστής σχεδίασης και πρακτικής.  Αποτελεί αντίθετα παράδειγμα ανεπάρκειας του επιτελικού κράτους.

Εμείς, ο πρόεδρος του κόμματός μας και της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης της χώρας Αλέξης Τσίπρας, καταθέσαμε σε σχέση με την πορεία υλοποίησης των εμβολιασμών την εξής πρόταση : Η κυβέρνηση να αναλάβει πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο ώστε να εξασφαλίσει η Ε.Ε. τις πατέντες από τα εμβόλια και να δώσει τη δυνατότητα σε κάθε κράτος-μέλος να τις διαχειριστεί αναλόγως με τις εγχώριες δυνάμεις της φαρμακοβιομηχανίας.

Η ταχεία και μεθοδική υλοποίηση των εμβολιασμών, σε συνδυασμό βέβαια και με άλλα μέτρα προάσπισης της δημόσιας υγείας, όπως την ενίσχυση έστω και τώρα του ΕΣΥ με μόνιμες προσλήψεις ιατρικού και λοιπού προσωπικού, την επίταξη των ιδιωτικών κλινικών για ένα ενδεχόμενο τρίτο κύμα, τη συνταγογράφηση μαζικών τεστ σε όλη την Ελλάδα, είναι απαραίτητα βήματα ώστε να επιστρέψει η χώρα και η οικονομία όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και με ασφάλεια στην κανονικότητα.

Όσον αφορά τα εθνικά θέματα: από μια κυβέρνηση η οποία επένδυσε προεκλογικά στην ενίσχυση του εθνικιστικού παροξυσμού προκειμένου να ανέλθει στην εξουσία, θα περιμέναμε σίγουρα πολύ περισσότερα από υποχωρητικότητα και αδράνεια στα εθνικά θέματα και κυρίως όσον αφορά τα ελληνοτουρκικά. Το αποτέλεσμα της κυβερνητικής αδράνειας είναι το ότι η τουρκική επιθετικότητα επί ημερών ΝΔ αποχαλινώθηκε, τo Oruc Reis παραβίαζε ανενόχλητο επί μήνες κυριαρχικά δικαιώματά μας και κάτω από τα 12 μίλια, εκδόθηκαν NAVTEX με έρευνες κάτω και από τα 6.

Θυμόσαστε βεβαίως ότι λίγες μέρες πριν τη συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, τον περασμένο Νοέμβριο, το Oruc Reis έφτασε μέχρι και στα 7 ν.μ. νότια του Καστελόριζου, κορυφώνοντας έτσι τις παράνομες ενέργειες της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο.

Είμαστε ως χώρα αντιμέτωποι με τη σταθερή αναθεωρητική στρατηγική της Τουρκίας, η οποία η μέχρι και πολύ πρόσφατα υλοποιούνταν με κλιμακούμενη επιθετικότητα και με προβολή ισχύος διαστρεβλώνοντας το διεθνές δίκαιο.

Στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου, καταγράφηκε δυστυχώς μείζων ήττα που φέρει την υπογραφή του κ. Μητσοτάκη και της νεοδημοκρατικής διπλωματίας. Όχι απλώς δεν επιβλήθηκαν κυρώσεις, όχι απλώς δόθηκε μήνυμα ανοχής σε τουρκικές ερευνητικές δραστηριότητες μέχρι τον Μάρτιο, αλλά δεν καταδικάστηκαν καν ως παράνομες οι δραστηριότητες της Τουρκίας. Κι αυτό οφείλεται σαφώς σε μεγάλο βαθμό και στο κενό στρατηγικής της κυβέρνησης ΝΔ.

Ακούσαμε και τις δηλώσεις του κ. Δένδια  ότι η χώρα μας θα προσέλθει στις διερευνητικές επαφές στην Κωνσταντινούπολη στις 25 Ιανουαρίου και ότι το μοναδικό ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί, είναι η οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης και η υφαλοκρηπίδα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Συμφωνούμε απολύτως με αυτή τη θέση, η οποία πρέπει να είναι και η εθνικά κόκκινη γραμμή. Το θέμα είναι η κυβέρνηση να καταβάλλει προσπάθειες ώστε αυτή η εθνική γραμμή να υλοποιηθεί. Και να μην υποπέσει για μια ακόμη φορά σε παλινωδίες.Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α-Προοδευτική Συμμαχία άλλωστε στήριξε στην βουλή την αποδοχή από την κυβέρνηση με κατάθεση νομοσχεδίου του σχεδιασμού της κυβέρνησης μας από το 2018 για αύξηση των χωρικών μας υδάτων στα 12 μίλια στο Ιόνιο και την Κρήτη.

Να τονίσω τέλος ότι παρά τις προεκλογικές εξαγγελίες της κυβέρνησης ΝΔ και την χωρίς όρια προσπάθεια κεφαλαιοποίησης που καλλιέργησε συνεργαζόμενη με ό,τι ακραίο υπήρχε  ενάντια στην Συμφωνία των Πρεσπών,  και την τιμά και την εφαρμόζει τη Συμφωνία και καμία προσπάθεια επαναδιαπραγμάτευσης δεν έκανε. Αντίθετα συνεχίζεται η αμυντική και ενεργειακή συνεργασία με την Βόρεια Μακεδονία κανονικά.

Ακόμη από όσο γνωρίζω επανασυστάθηκαν οι επιτροπές για τις αλλαγές στα σχολικά τους βιβλία ώστε επιτέλους και ως αποτέλεσμα της Συμφωνίας των Πρεσπών, να αποκατασταθεί η ιστορική αλήθεια για την Ελληνικότητα της αρχαίας Μακεδονίας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσής τους. Η μόνη αλλαγή που θα γίνει στα δικά μας βιβλία είναι η αλλαγή του ονόματός της από Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας στον γεωγραφικό όρο  Βόρεια Μακεδονία.

Κατά την διάρκεια της θητείας σας έχετε συμμετάσχει σε πάρα πολλές συσκέψεις στην Πιερία, έχετε προωθήσει και επιλύσει θέματα και προβλήματα του νομού. Ποια κατά την άποψη σας είναι τα σημαντικότερα και πώς θα δρομολογηθεί η επίλυση τους; Για παράδειγμα η περιβόητη αξιοποίηση του Ολύμπου ή ο 12μηνος τουριστικός προορισμός.

Ας μου επιτραπεί να πω εισαγωγικά το εξής : όπως κάθε τομέας, έτσι και η ανάπτυξη σε ένα νομό χρειάζεται πρωτίστως συνολικό σχεδιασμό, πολύ καλό προγραμματισμό και όσο το δυνατόν ευρύτερες συναινέσεις και συνέργειες. Αυτά είναι κατά τη γνώμη μου βασικά προαπαιτούμενα πριν προχωρήσει κανείς στην υλοποίηση συγκεκριμένων έργων. Έχω την εντύπωση πως αυτός ο συνολικός σχεδιασμός εκλείπει. Η υλοποίηση έργων, γίνεται μάλλον με βάση τη ρήση “όποιος πρόλαβε τον Κύριον είδε”, ποιος έχει γνωστό δήμαρχο, αντιδήμαρχο, υπουργό, βουλευτή να πιέσει για να πραγματοποιηθεί το τάδε έργο κλπ. Αυτή όμως πιστεύω είναι εικόνα προχειρότητας κι αν θέλετε, δεν διευκολύνει και καθόλου την εκάστοτε κυβέρνηση και τα υπουργεία στο δικό τους συνολικό σχεδιασμό.

Πάμε τώρα ειδικά στην περίπτωση της Πιερίας. Τι χαρακτηριστικά έχει ο νομός μας; ποια πλεονεκτήματα; έχει τον Όλυμπο, έχει και μια πελώρια ακτογραμμή. Έχει και μια αξιοσέβαστη αγροτική και μεταποιητική δραστηριότητα, συνεταιρισμούς, πολλά τοπικά προϊόντα έχουν εισχωρήσει σε διεθνείς αγορές μέσω των εξαγωγών κλπ.

Σε σχέση με την αγροτική παραγωγή: Βασική στόχευση πρέπει να αποτελεί η διασύνδεση του πρωτογενούς με τον τριτογενή τομέα, οι τουριστικές επιχειρήσεις μπορούν και πρέπει μέσω κατάλληλων προγραμμάτων να ενισχυθούν ώστε να διασυνδεθούν με την ντόπια αγροτική παραγωγή. Την ίδια ενίσχυση φυσικά πρέπει να έχουν και οι αγρότες μας. Ο “τουρισμός εμπειρίας”, κατά τον οποίο δίνεται η δυνατότητα στον επισκέπτη να βιώσει τις διακοπές του ως ντόπιος όσον αφορά τη γαστρονομία και τον τρόπο ζωής, φαίνεται να είναι το μέλλον.

Περαιτέρω, πρέπει να συνεχίσουμε να στοχεύουμε στην τυποποίηση και την αξιοπιστία, ώστε να παράγουμε-εξάγουμε προϊόντα επώνυμα και ποιοτικά, πχ «ακτινίδιο Ολύμπου», με συγκεκριμένη ποιότητα, συσκευασία, βάρος, σάκχαρα κλπ με αντίστοιχη υπεραξία. Τα ίδια ισχύουν και για το λάδι : έξτρα παρθένο με ρίγανη Ολύμπου ή τρούφα Πιερίων, και για πλήθος άλλων αγροτικών προϊόντων.

Θα πρέπει ενδεχομένως να προσαρμοστούμε, να προσαρμοστούν οι αγρότες μας, στην διεθνή τάση της αγοράς (βιολογικά, vegan, no meat κλπ) με τη βοήθεια βέβαια ειδικών χρηματοδοτικών και τραπεζικών εργαλείων, καθώς και την επιδότηση του κόστους παραγωγής μέσω  ΑΠΕ  (βιοαέριο-βιομάζα, net metering  κλπ), προστατεύοντας παράλληλα το περιβάλλον.

Σημαντική προϋπόθεση για όλα αυτά είναι η  κατάρτιση των αγροτών και φυσικά των νέων αγροτών. Το νέο ΕΣΠΑ όπως και η νέα ΚΑΠ (2021-2027) μπορούν να συμβάλλουν σε αυτή την κατεύθυνση.

Ένα από τα βασικά έργα που προτείνουμε και ως κόμμα, ο αγροτικός τομέας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Πιερίας, είναι να δημιουργηθεί στο νομό Κέντρο Ακτινιδιάς, εποπτευόμενο από το υπουργείο αγροτικής ανάπτυξης. Το ακτινίδιο είναι ένα από τα προϊόντα του νομού τα οποία όλοι οφείλουμε να στηρίξουμε. Eίναι αυτό που λέμε “δυναμική καλλιέργεια”, άρα ένα κέντρο ακτινιδιάς, με επιστήμονες, γεωπόνους, συμβούλους, με ερευνητικά εργαστήρια κλπ θα βοηθήσει πολύ και τους αγρότες μας και την παραγωγή – εξαγωγή. Επί ημερών κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ είχαμε προχωρήσει αρκετά βήματα στη δημιουργία του κέντρου. Δυστυχώς δεν έχω πληροφορηθεί κάποια θετική εξέλιξη σε αυτό το θέμα το τελευταίο διάστημα. Σαφώς και πρέπει να στηριχθούν επίσης και τα άλλα αγροτικά προϊόντα της περιοχής: τα κεράσια, ο καπνός, τα αμπέλια, το κρασί, τα κάστανα. Όλα αυτά απαιτούν ισχυρή πολιτική βούληση, ξεκάθαρο προγραμματισμό, και γενναία χρηματοδότηση από πλευράς της Πολιτείας. 

Αναφερθήκατε και στον Όλυμπο. Δεν μπορώ να καταλάβω για ποιο λόγο καθυστερεί -εδώ και χρόνια, αν και επί ΣΥΡΙΖΑ υπήρχε μεγαλύτερη κινητικότητα και σε αυτό το θέμα- το Προεδρικό Διάταγμα για την προστασία του Ολύμπου. Το ΠΔ είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να γνωρίζουμε όλοι ποιες είναι οι ζώνες προστασίας, και τι είδους δραστηριότητες επιτρέπεται να αναπτυχθούν σε κάθε ζώνη. Χωρίς το ΠΔ δεν μπορούμε να έχουμε πραγματική και φιλοπεριβαλλοντική αξιοποίηση. Να υπενθυμίσω ακόμη ότι ο Όλυμπος, ως προστατευόμενο διεθνώς μνημείο, μόνο υπό πολύ αυστηρές προϋποθέσεις μπορεί να αποτελέσει την θρυαλίδα εξελίξεων στο αναπτυξιακό μέτωπο του τόπου μας.

Όσον αφορά τον τουρισμό: στα σίγουρα η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου είναι μια δυνατότητα που πρέπει να αποτελέσει πραγματική προοπτική. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και άρα τον εξορθολογισμό του λειτουργικού κόστους των τουριστικών επιχειρήσεων. Μην ξεχνάτε ότι ο 2ος Στόχος Πολιτικής του ΕΣΠΑ 2021-2027 αφορά δράσεις που σχετίζονται με το περιβάλλον, την ενέργεια και την πολιτική προστασία και σχεδιάζεται να απορροφήσει  το 26,1% των συνολικών πόρων.  Σε αυτήν τη συζήτηση η Πιερία πρέπει να δώσει το παρών με δυναμισμό αλλά και έγκαιρο σχεδιασμό και όραμα. Ο θρησκευτικός τουρισμός, αλλά και ο ορεινός – ορειβατικός – αθλητικός τουρισμός μπορούν να συμβάλλουν επίσης σε αυτή την κατεύθυνση. Θα μπορούσαν επίσης να αξιοποιηθούν περισσότερο και άλλες εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως ο αγροτουρισμός, ο ιαματικός τουρισμός (έχουμε τις Αλυκές επί παραδείγματι στο νομό), ο εκπαιδευτικός τουρισμός (έχουμε πανέμορφους αρχαιολογικούς τόπους στο νομό, ας μην το ξεχνάμε).

Βασική προϋπόθεση για την υλοποίηση της όποιας ανάπτυξης όμως, πέραν του συνολικού, ορθολογικού, ευρηματικού προγραμματισμού και της απαραίτητης οικονομικής στήριξης από το Κράτος, θεωρώ ότι είναι ο απόλυτος σεβασμός του περιβάλλοντος. Έχουμε ακόμη και δυστυχώς αρκετά ανοιχτά περιβαλλοντικά ζητήματα στην Πιερία, τα οποία αν δεν λυθούν άπαξ δια παντός, δεν πρόκειται να πάμε και πολύ μακριά..

Ποιο είναι το μήνυμα σας για τη νέα χρονιά στους Πιεριείς;

 Πρωτίστως να έχουμε υγεία. Έπειτα εύχομαι και παροτρύνω όλους μας η πανδημία να γίνει ευκαιρία για να αναστοχαστούμε τις Αξίες μας. Αισιοδοξώ ότι το μέλλον θα είναι πολύ πιο ελπιδοφόρο και φωτεινό.

Σας ευχαριστώ.

Συνέντευξη στη Εύη Μιχωλού