Τέλος στο καθεστώς ανασφάλειας και αβεβαιότητας κάτω από το οποίο εργάζονται επιστήμονες και εργασιακό δυναμικό στα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας, εξαιτίας του θεσμικού νομικού καθεστώτος με το οποίο λειτουργούν, ζητά με Ερώτησή της η Βουλεύτρια Πιερίας ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Ελισσάβετ (Μπέττυ) Σκούφα, την οποία συνυπογράφουν 45 ακόμη βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Το έργο των Κέντρων Πρόληψης και η σπουδαιότητά του στις τοπικές κοινωνίες
Ο ρόλος των Κέντρων Πρόληψης και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας είναι εξαιρετικά σημαντικός, όπως επισημαίνουν οι Βουλευτές, είναι εγκεκριμένοι οργανισμοί για την υλοποίηση προγραμμάτων πρόληψης στα πλαίσια του Εθνικού Σχεδίου Δράσης κατά των Ναρκωτικών, συμβάλλονται με τον ΟΚΑΝΑ και αποτελούν τον κύριο φορέα υλοποίησης των προγραμμάτων πρόληψης, σε τοπικό επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό, κρίνεται και είναι αναγκαία η συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των τοπικών φορέων στην ενεργοποίηση του συνόλου των τοπικών κοινωνιών. Σήμερα υπάρχουν 75 Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας, τα οποία καλύπτουν 50 νομούς της χώρας και εφαρμόζουν προγράμματα πρόληψης, βασισμένα στη φιλοσοφία της αγωγής και της προαγωγής της υγείας, και επιδιώκουν την ευαισθητοποίηση των φορέων και των πολιτών των τοπικών κοινωνιών, με σκοπό την ενεργοποίησή τους στον αγώνα της πρόληψης. Προγράμματα που απευθύνονται σε γονείς, σε μαθητές και εφήβους, σε στρατευμένους, σε αθλητικούς συλλόγους και ομάδες, σε επαγγελματίες που έρχονται σε άμεση επαφή με το πρόβλημα (εκπαιδευτικούς, προπονητές, αστυνομικούς, επαγγελματίες υγείας, ιερείς, στρατιωτικούς κ.ά.), σε ειδικές πληθυσμιακές ομάδες (παλιννοστούντες, πρόσφυγες, μειονοτικές ομάδες, φυλακισμένους κ.ά.), στην ευρύτερη κοινότητα.
Το ιδιόμορφο καθεστώς λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης και τα προβλήματα
Ωστόσο, τον τελευταίο καιρό γίνονται εντονότερα τα προβλήματα των Κέντρων Πρόληψης, παρά το δημόσιο σκοπό που επιδιώκουν και το γεγονός ότι η πρόσφατη νομοθεσία εντάσσει τα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων στις δομές που υλοποιούν το σχέδιο για τη δημόσια υγεία. Έτσι, παρά το γεγονός ότι αυτά χρηματοδοτούνται τακτικά σε ποσοστό 100% από το Δημόσιο μέσω του ΟΚΑΝΑ με ειδική διυπουργική Προγραμματική Σύμβαση, η αρχική τους σύσταση ως «αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες» με κύριους εταίρους -σχεδόν αποκλειστικά- ΟΤΑ, ΝΠΔΔ κι άλλους δημόσιους φορείς, δημιουργεί καθημερινά προβλήματα στη λειτουργία τους, εφόσον δεν είναι ξεκάθαροι οι κανόνες. Για παράδειγμα η δυσκολία σχηματισμού απαρτίας στις γενικές συνελεύσεις τους, η ενίοτε έλλειψη ενδιαφέροντος από τους εταίρους και απουσία στήριξης των Κέντρων Πρόληψης με προσωπικό ή υλικά μέσα. Υφίστανται επίσης θέματα διοίκησης προσωπικού και οικονομικής διαχείρισης που αποσπούν χρόνο από το προσωπικό που θα έπρεπε να είναι αφιερωμένο στην αποστολή του. Είναι χαρακτηριστικό ότι για το ίδιο θέμα της οικονομικής διαχείρισης των κονδυλίων, απασχολείται προσωπικό στο Υπουργείο Υγείας, στον ΟΚΑΝΑ, στα Κέντρα Πρόληψης και κάποιες φορές στους ΟΤΑ ή τα λοιπά μέλη των ΔΣ των ΚΠ. Η γραφειοκρατία που απορρέει από τον τρόπο λειτουργίας έχει ως αποτέλεσμα να γίνεται σπατάλη ανθρώπινων και οικονομικών πόρων και δυστυχώς παρατηρείται συχνά αρρυθμία στην πληρωμή των υποχρεώσεων, (ενοίκια, μισθοδοσία κλπ), οι δε ψυχολόγοι και άλλοι κοινωνικοί επιστήμονες που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, τελούν σε εργασιακή ανασφάλεια.
2 χρόνια στο συρτάρι του υπουργείου Εσωτερικών ο εσωτερικός κανονισμός!
Στην Ερώτησή τους οι βουλευτές επισημαίνουν χαρακτηριστικά πως ενώ η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι δημιουργείται πρόβλημα από το υβριδικό θεσμικό καθεστώς των Κέντρων Πρόληψης, και έχει δεσμευτεί να ολοκληρωθεί με ΚΥΑ ο ενιαίος εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης, με τη σύμφωνη γνώμη όλων σχεδόν των φορέων, με την πρόταση που κατατέθηκε εδώ και δύο χρόνια είναι σε φάση τελικής επεξεργασίας στο Υπουργείο Εσωτερικών. Οι βουλευτές ζητούν από τον Υπουργό να απαντήσει για τους λόγους για τους οποίους δεν προχωρά η διαδικασία.
Ερωτήματα που ζητούν σαφείς και άμεσες απαντήσεις
Οι βουλευτές ρωτούν περαιτέρω εάν οι υπάλληλοι των Κέντρων Πρόληψης, που αμείβονται με το ενιαίο μισθολόγιο και είναι στο μητρώο μισθοδοτούμενων από το Δημόσιο, είναι υπάλληλοι του ευρύτερου Δημοσίου, εάν υφίσταται ή μη, άδικη διάκριση σε βάρος των εργαζομένων των Κέντρων Πρόληψης σε σχέση με άλλους λειτουργούς του ίδιου δημοσίου σκοπού (Πρόληψη των Εξαρτήσεων) που δεν στερούνται αυτών των δικαιωμάτων. Ακόμη, καθυστερεί εδώ και επτά χρόνια η πλήρωση 80 κενών οργανικών θέσεων, κυρίως προσωπικού που έχει αποχωρήσει. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι το 2014 η πρόσληψη γινόταν με διαδικασίες που διεξήγαγε έκαστο το Δ.Σ με την εποπτεία του ΟΚΑΝΑ. Με την εισαγωγή της πάγιας και τακτικής χρηματοδότησης και την εισαγωγή του προσωπικού στο Ενιαίο Μισθολόγιο, πρέπει να προβλεφθεί άλλη συμβατή με το Δημόσιο διαδικασία, η οποία δεν ορίζεται για τα Κέντρα Πρόληψης, ενώ αυτά απισχνούνται από προσωπικό, ενώ οι πιστώσεις υφίστανται.
Οι βουλευτές ζητούν επίσης ενημέρωση όσον αφορά στο θέμα των ταμειακών αποθεματικών, εάν θα τηρηθούν οι δεσμεύσεις της διοίκησης του ΟΚΑΝΑ, ότι αφού τα χρήματα αυτά δεν χρησιμοποιήθηκαν στην ώρα τους (για προσωπικό και έργα υποδομής) εάν θα χρησιμοποιηθούν τώρα (σωρευτικά προς τις επόμενες χρηματοδοτήσεις) και βεβαίως πώς αναμένει η Πολιτεία ότι οι σε εργασιακή ανασφάλεια τελούντες ψυχολόγοι και κοινωνικοί επιστήμονες των ΚΠ θα αποδώσουν τα μέγιστα προς τρίτους.
Δείτε εδώ την ερώτηση: https://bit.ly/3dmknXQ