- Υποχρεωτική χρήση προστατευτικής μάσκας από τους εργαζόμενους και το επιβατικό κοινό. Ο έλεγχος της εφαρμογής του μέτρου θα γίνεται από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς που είναι επιφορτισμένοι με αυτό το καθήκον.
- Ελεγχόμενη είσοδος στους σταθμούς, ώστε να επιτευχθεί, κατά το δυνατόν, η αναγκαία φυσική απόσταση.
- Αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων στον μέγιστο δυνατό βαθμό από την πρώτη κιόλας μέρα εφαρμογής του πλαισίου σταδιακής άρσης των περιορισμών.
Ειδικότερα, τα δρομολόγια στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας διαμορφώνονται ως εξής:
- Στο Μετρό και τον Ηλεκτρικό σήμερα η συχνότητα των συρμών είναι στα 7,5 λεπτά κατά τις ώρες αιχμής και σχεδιάζεται να κατέβει στα 6 λεπτά.
- Στο Τραμ από τα 11 λεπτά στόχος είναι να φθάσουν στα 8 λεπτά στις ώρες αιχμής.
- Στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, από 550 οχήματα που κυκλοφορούν σήμερα, θα ανέλθουν το επόμενο διάστημα στα 1.000.
Οι συχνότητες αυτές θα βελτιωθούν σε δεύτερο στάδιο, σε συνάρτηση με την περαιτέρω άρση των περιορισμών.
Προκειμένου τα εν λόγω μέτρα να τύχουν άμεσης εφαρμογής, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία:
- Στη δυνατότητα εξαίρεσης του δικαιώματος άδειας ειδικού σκοπού στο προσωπικό των συγκοινωνιών.
- Στην αναστολή των διαδικασιών της κινητικότητας των εργαζομένων από τους Οργανισμούς των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σε άλλον φορέα.
Σύμφωνα με τον κ. Κεφαλογιάννη, οι εποπτευόμενοι φορείς θα συνεχίσουν τη συστηματική απολύμανση των χώρων των σταθμών, των καθισμάτων, του πατώματος και των χειρολαβών οχημάτων και των συρμών. Επίσης, θα προχωρήσουν στη σήμανση των σημείων αναμονής, ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός. Η χρήση των ανελκυστήρων θα απαγορεύεται, με την εξαίρεση των ατόμων με σοβαρά κινητικά προβλήματα.
Ακόμη, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, λαμβάνονται και μέτρα που αποσκοπούν στον περιορισμό της πυκνότητας μετακίνησης του πληθυσμού και στην αποσυμφόρηση της κίνησης στα ΜΜΜ κατά τις ώρες αιχμής:
- Διαφοροποίηση της ώρας προσέλευσης των εργαζόμενων στη Δημόσια Διοίκηση και κατανομή της σε τρεις ζώνες: (07.00, 08.00 και 09.00 π.μ.).
«Απευθύνουμε έκκληση στους πολίτες και στο επιβατικό κοινό: Πρώτον, να αποφύγουν κάθε άσκοπη μετακίνηση με τα μέσα μεταφοράς. Και δεύτερον, για όσους αυτό δεν είναι εφικτό, ειδικά κατά τις ώρες αιχμής, η χρήση των ΜΜΜ να γίνεται για απολύτως αναγκαίους λόγους, όπως η μετάβαση στον χώρο εργασίας, κι αυτό εφόσον δεν υπάρχει δυνατότητα μετακίνησης με άλλο πρόσφορο τρόπο.
Καλούμε τους πολίτες που έχουν την επιλογή της μεταφοράς με ιδιωτικό τους μέσο να συνεχίσουν να το χρησιμοποιούν ως πρώτη επιλογή» δήλωσε ο υφυπουργός.
Ως επιπλέον μέτρα διευκόλυνσης των πολιτών, ανακοίνωσε
- Την παράταση της μη ισχύος του δακτυλίου για τον μήνα Μάιο.
- Τη δυνατότητα μεταφοράς δύο ατόμων πλέον του οδηγού, στη μετακίνηση με τα ΙΧ, από τις 4 Μαΐου.
Ως προς τη μεταφορά πολιτών με ταξί, μετά από εισήγηση της Επιτροπής Δημόσιας Υγείας, συνεχίζεται η εφαρμογή του κανόνα που ισχύει και σήμερα, δηλαδή ο οδηγός και ένας επιβάτης, με τις γνωστές εξαιρέσεις μεταφοράς γονέα με ανήλικα τέκνα ή συνοδείας ατόμου για ιατρικούς λόγους.
Τις επόμενες ημέρες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα ανακοινώσει αναλυτικά περαιτέρω ρυθμίσεις για την παράταση ισχύος των διπλωμάτων οδήγησης και των δελτίων τεχνικού ελέγχου οχημάτων, καθώς και το πλαίσιο επανέναρξης των θεωρητικών και πρακτικών μαθημάτων και εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης, με στόχο την αποφυγή συνωστισμού από τους πολίτες στα ΚΤΕΟ, στις σχολές οδήγησης και στις περιφερειακές υπηρεσίες μεταφορών.
Σύμφωνα με τον Γιάννη Κεφαλογιάννη, η κρίση του κορωνοϊού και «η πρόκληση της επανόδου στην κανονικότητα με όρους κοινωνικής αποστασιοποίησης δρουν ως μεγεθυντικός φακός στα διαχρονικά προβλήματα και τις αγκυλώσεις του συστήματος αστικών συγκοινωνιών, το οποίο επιδεινώθηκε από υποεπένδυση και κακοδιαχείριση τα τελευταία πέντε χρόνια».
Για τον λόγο αυτόν, ως ένα πρώτο μέτρο, το υπουργείο θα προχωρήσει στον επανασχεδιασμό λειτουργίας γραμμών στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα μέσα.
Όπως επισήμανε ο υφυπουργός, η πύκνωση, στο μέτρο του δυνατού, των οχημάτων κατά τις ώρες αιχμής, θα συνοδεύεται από ταυτόχρονη μείωση των συχνοτήτων διέλευσης στα ενδιάμεσα διαστήματα. Ειδικότερα, από τις 10 το πρωί έως τις 2 το μεσημέρι και από τις 6 το απόγευμα έως τα μεσάνυχτα.