Και μόνο ο χρόνος και ο τρόπος εισαγωγής του νομοσχεδίου για την Παιδεία αρκεί να αποδείξει τις προθέσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Εν μέσω πανδημίας και με κλειστά σχολεία η κυβέρνηση φέρνει προς ψήφιση πολυνομοσχέδιο για την παιδεία, που κανένα από τα άρθρα του δε θα μπορούσε να χαρακτηριστεί επείγον και να δικαιολογεί το επείγον της ψήφισης του. Αντίθετα σε αυτό υπάρχουν αλλαγές σε πολύ θετικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όπως η μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, αλλά και ρυθμίσεις ζητημάτων, όπως οι εξετάσεις, η εισαγωγή στα πανεπιστήμια, η αξιολόγηση, ζητήματα για τα οποία υπάρχει χρόνια αντιπαράθεση με μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Ζητήματα για τα οποία η εκπαιδευτική κοινότητα έδωσε πολλούς αγώνες με πολλές κυβερνήσεις, καταφέρνοντας να ανατρέψει τα σχέδιά τους για απόλυτο έλεγχο μαθητών και εκπαιδευτικών και για την υποβάθμιση των δημόσιων σχολείων και της μόρφωσης.
Η κυβέρνηση στα καλοπληρωμένα τηλεοπτικά σποτάκια εκθειάζει τους εκπαιδευτικούς της δημόσιας εκπαίδευσης, υποκρινόμενη “το σεβασμό που δικαιούνται”. Την ίδια στιγμή αποκλείει και εκπαιδευτικούς και μαθητές από τον αναγκαίο δημοκρατικό διάλογο για πολύ σοβαρά ζητήματα που το συγκεκριμένο νομοσχέδιο φέρνει. Αποφεύγει το διάλογο και το δημόσιο έλεγχο, που -όπως διδαχθήκαμε και διδάσκουμε στους μαθητές μας- είναι οι θεμέλιοι λίθοι της δημοκρατίας μας.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιδεικνύει για ακόμη μία φορά παλαιοκομματισμό, αντιδημοκρατική λειτουργία και αυταρχισμό, μαζί με την ιδεοληψία της ενάντια στη δημόσια παιδεία.
Κάποιες από τις βασικές αλλαγές που το νομοσχέδιο φέρνει:
1. Αυξάνει τον αριθμό μαθητών ανά τάξη στα νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία από 22 σε 24 με δυνατότητα προσαύξησης στους 26.
2. Σχολειοποιεί το νηπιαγωγείο με την εισαγωγή αγγλικών αρχικά, αλλάζοντας τη φύση του νηπιαγωγείου και της προσχολικής αγωγής πέρα και έξω από κάθε επιστημονική τεκμηρίωση και παιδαγωγικές αρχές.
3. Αυξάνει τα εξεταζόμενα μαθήματα σε όλες τις τάξεις του γυμνασίου, μετατρέποντάς το σε ένα συνεχές εξεταστικό κέντρο. Αποκλείει τη χαρά της γνώσης και της δημιουργίας, δημιουργώντας με τον ανταγωνισμό και το άγχος πρόσθετα εμπόδια στα παιδιά.
4. Επαναφέρει την τράπεζα θεμάτων όταν είναι σε όλους γνωστό πως στην πρώτη της εφαρμογή 6πλασιάστηκε το ποσοστό των μαθητών που παραπέμφθηκαν για επαναληπτικές εξετάσεις το Σεπτέμβριο.
5. Βάζει ανώτατο όριο ηλικίας εγγραφής στα ΕΠΑΛ το 17ο έτος αποκλείοντας χιλιάδες από μια δημόσια επαγγελματική εκπαίδευση, όταν γνωρίζει πώς 1 στους 3 μαθητές είναι πάνω από 18 χρονών.
6. Υπηρετώντας πιστά την εμμονική ιδεοληψία περί “αριστείας” επαναφέρει τα Πρότυπα σχολεία για τους λίγους και εκλεκτούς «καλούς μαθητές» με την εισαγωγή σε αυτά να γίνεται με εξετάσεις.
7. Επαναφέρει την αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια, στιγματίζοντας τους εφήβους για όλη τους τη ζωή.
8. Επαναφέρει την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση με στόχους σαφείς τιμωρητικούς αλλά και κατηγοριοποίησης των σχολείων σε “καλά” και “κακά”.
9. Τιμωρεί αναπληρωτές εκπαιδευτικούς με διετή αποκλεισμό σε περίπτωση μη αποδοχής του διορισμού, ανεξάρτητα από τα όποια προσωπικά ή οικογενειακά προβλήματα οδηγούν σε μια τέτοια απόφαση.
Το νομοσχέδιο Κεραμέως συνολικά διέπεται από αναχρονιστικές και νεοφιλελεύθερες ιδεοληψίες. Βάζει νέα εμπόδια στη μόρφωση, διογκώνει τους ταξικούς φραγμούς, στερεί τη δυνατότητα χιλιάδων παιδιών σε επαγγελματική εκπαίδευση με καλύτερες δυνατότητες στην αγορά εργασίας.
Η κ. Κεραμέως φοβάται το διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα, γιατί σε αυτόν θα αποκαλυφθεί η ένδεια των επιχειρημάτων της κυβέρνησης αλλά και η σαφής στόχευση υποβάθμισης της δημόσιας παιδείας. Επιχειρεί να περάσει από τη Βουλή το νομοσχέδιο όσο τα σχολεία είναι κλειστά, επειδή το αποτέλεσμα του νομοσχεδίου θα είναι σχολικές μονάδες να βάλουν λουκέτου και να μειωθούν οι θέσεις εργασίας των εκπαιδευτικών.
Εμείς που θέλουμε ένα σχολείο ανοιχτό σε όλα τα παιδιά είμαστε απέναντι σε αυτό το νομοσχέδιο.
Εμείς που θέλουμε τα σχολεία να είναι κοιτίδες της μόρφωσης, της δημιουργίας και της ελευθερίας είμαστε απέναντι σε αυτό το νομοσχέδιο.
Εμείς που θέλουμε να δουλεύουν όλο και περισσότεροι νέοι εκπαιδευτικοί, για το καλό των μαθητών και της κοινωνίας, είμαστε απέναντι σε αυτό το νομοσχέδιο.
Η κυβέρνηση της ΝΔ δε θέλει να ακουστεί η φωνή μας.
Εμείς όμως φωνάζουμε ένα δυνατό ΟΧΙ! Θα μας βρείτε απέναντι.
Χαϊλατζίδου Γνωσούλα
Δασκάλα, αναπληρώτρια αιρετός ΠΥΣΠΕ Πιερίας
Μέλος της ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ