Τι συμβαίνει με το φυσικό αέριο στην Κατερίνη- Πότε ξεκίνησε για 1η φορά τι έγινε μέχρι σήμερα

Κοινωνία

Πολλές ανακοινώσεις έχουν δει το φως της δημοσιότητας τα τελευταία χρόνια που αφορούν το φυσικό αέριο στην Κατερίνη. Από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ είχε ανακοινωθεί πλάνο των διαδικασιών, το ίδιο και από την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ τις τελευταίες μέρες γίνονται εργασίες σε οδούς της Κατερίνης, προκειμένου να προχωρήσει η πειραματική σύνδεση σε 100 σπίτια, σε σύνολο 800 συνδέσεων που θα γίνουν σε διάφορες πόλεις, σύμφωνα με την πολιτική της ΔΕΠΑ.

Η ιστορία του φυσικού αερίου στην Κατερίνη

Η ιστορία του φυσικού αερίου στην Κατερίνη ξεκίνησε το 1992, όπως λέει στο «Ο.Β» ο κ. Κώστας Σακκάς αρχιτέκτων μηχανικός, που έχει συνδεθεί το όνομα του με έργα φυσικού αερίου. Ο κ. Σακκάς μεταξύ άλλων υπήρξε τεχνικός σύμβουλος ασφαλείας στο έργο «Εγκατάσταση δικτύων διανομής φυσικού αερίου χαμηλής πίεσης στις αστικές περιοχές Κιλκίς, Κατερίνης, Σερρών,  Δράμας και Καβάλας», την περίοδο 2007-2008,   επίσης διετέλεσε προϊστάμενος επίβλεψης στο έργο κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου στην Κατερίνη την περίοδο 2006-2007, ήταν μηχανικός κατασκευής  στο έργο «εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος 390 MW συνδυασμένου κύκλου» στο διυλιστήριο ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκης την περίοδο 2004-2005  όπως επίσης και μηχανικός  επίβλεψης δικτύων πόλης φυσικού αερίου» στη Θεσσαλονίκη την περίοδο 2003-2004.

  Όπως αναφέρει ο κ. Σακκάς η ιστορία του φυσικού αερίου  ξεκινά με την κατασκευή του κεντρικού αγωγού από τα σύνορα Βουλγαρίας έως την Ρεβυθούσα (σταθμός αποθήκευσης) διερχόμενος από την Κατερίνη, στη θέση Παναγία Περίσταση.(τερματικός σταθμός-σταθμός by pass).

 Η Κατερίνη και η Λαμία λόγω της γεωγραφικής τους θέσης επάνω στον άξονα του κεντρικού αγωγού θεωρήθηκαν «προνομιούχες» πόλεις  και τέλη του 1992, αρχές του 1993 έγινε πρόταση στον δήμο Κατερίνης με δήμαρχο τότε, τον Μενέλαο Τερζόπουλο για την δημιουργία φορέα (ΔΕΥΑΦ Κατερίνης) από πλευράς του Δήμου που θα διαχειριζόταν το φυσικό αέριο και ότι έτσι θα δημιουργούνταν οι συνθήκες για να έλθει το αέριο στην Κατερίνη. Δυστυχώς τίποτε δεν προχώρησε.

13 χρόνια αδράνειας

Η πρόταση δεν ευδοκίμησε και 13 χρόνια αργότερα το θέμα του φυσικού αερίου επανέρχεται στη δημοσιότητα το 2006. Η πολιτική της ΔΕΠΑ είναι πλέον η προσέγγιση σε μεγάλους καταναλωτές-βιομηχανικές μονάδες. Στο πλαίσιο αυτό μετά από αίτημα της εταιρίας ΜΑXI – Πάπυρος αποφασίζεται η σύνδεση με τον αγωγό  φυσικού αερίου. Παράλληλα με αυτό η ΔΕΠΑ αποφάσισε την κατασκευή 23 χιλιόμετρων αγωγών χαμηλής και μέσης πίεσης, περιμετρικά της πόλη της Κατερίνης που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν, και με διακλαδώσεις και μικρότερους κάθετους αγωγούς θα κάλυπταν όλο τον ιστό της πόλης. Είναι χαρακτηριστικό ότι μπροστά από το δημαρχείο Κατερίνης περνά ο αγωγός όπως και σε πολλούς δρόμους, όπου απέχει από  σπίτια μερικά μέτρα μόνο, γεγονός που τεχνικά καθιστά εύκολη τη σύνδεση.

Τι έγινε από το 2016 και μετά

Από τότε και μετά παρατηρείται και πάλι μια αδράνεια και το θέμα του φυσικού αερίου επανέρχεται και πάλι δυναμικά μόλις το 2016-17. Μάλιστα στην Εμποροβιοτεχνική έκθεση του Επιμελητήριου Πιερίας εμφανίζεται περίπτερο της ΔΕΔΑ  με τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Έργων της ΔΕΔΑ κ. Αυγουστίνο Σγουράκη καθώς και με τον κ. Μανώλη Σφυρόερα, Διευθυντή Λειτουργίας και Συντήρησης Δικτύων, να ενημερώνουν τους επισκέπτες σχετικά με την πορεία των εργασιών και τα οφέλη που θα προκύψουν για την Πιερία, και κυρίως για το γεγονός ότι θα μπορούν πλέον οι καταναλωτές να υποβάλλουν αιτήσεις για να συνδεθούν με το φυσικό αέριο,  στα 23 χιλιόμετρα στην Κατερίνη στα οποία υπάρχει το σύστημα.

Οι διαβεβαιώσεις και οι προθεσμίες που δεν τηρηθήκαν

Μία χρονιά αργότερα το 2017, στο πλαίσιο ενεργοποίησης της τροφοδοσίας των υφιστάμενων Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου γινόταν εργασίες  εκσκαφής, στην πλατεία Ελευθερίας, ενώ  συνεργεία της ΔΕΔΑ και της αναδόχου εταιρείας έκαναν ελέγχους επιθεωρώντας το δίκτυο. Ο δήμαρχος Κατερίνης τότε με την ενημέρωση που είχε  έκανε λόγο για την διαδικασία σύνδεσης με το δίκτυο εντός του 2017, με προτεραιότητα στο δημαρχείο,  το  Β’ Δημοτικό  Αθλητικό Κέντρο, καθώς και μεγάλων σχολικών συγκροτημάτων.

 Οι πληροφορίες έλεγαν τότε ότι  θα γινόταν πιλοτική υλοποίηση τουλάχιστον 200 συνδέσεων σε σπίτια και κτίρια και θα ακολουθούσε  ο μεγάλος διαγωνισμός το Μάρτιο του 2018, ώστε να υλοποιηθεί στην συνέχεια η «μεγάλη» εργολαβία, για την πύκνωση σε όλη την πόλη. Έως το καλοκαίρι θα υπήρχε αμεσότητα στην ανταπόκριση των αιτημάτων.

Με το θέμα  του φυσικού αερίου ασχολήθηκε  η βουλευτής Πιερίας κα Ελισσάβετ (Μπέττυ) Σκούφα με αλλεπάλληλες συναντήσεις και επαφές με το τότε Δ.Σ. της ΔΕΔΑ, προκειμένου να δρομολογηθούν επιτέλους οι διαδικασίες .Στην  ερώτηση της κα Σκούφα το 2016 όπου ζητούσε  ενημέρωση, η απάντηση ήταν από το υπουργείο περιβάλλοντος ότι τέλη του 2016 θα ξεκινούσαν τα έργα επέκτασης και διανομής του φυσικού αερίου. Το 2017 οι τρεις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ  κα. Σκούφα, Τζαμακλής και Καστόρης, συναντιούνται με τον υπουργό ενέργειας κ. Σταθάκη που τους διαβεβαιώνει με ημερομηνίες μάλιστα για το «ειδικό σχέδιο ανάπτυξης στην Κατερίνη». Σύμφωνα λοιπόν με αυτό, το υφιστάμενο δίκτυο θα είχε τεθεί σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2017. Τον Μάρτιο του 2018 σε συνάντηση που είχε με τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο κ. Τερζόπουλο και την κα Μωσσέ  της ΔΕΔΑ,  ενημερώθηκε για την επένδυση ύψους 142 εκ ευρώ που περιελάμβανε και την Κατερίνη και αφορούσε την επέκταση και πύκνωση των δικτύων σε 18 πόλεις.

Το χρονοδιάγραμμα τότε της ΔΕΔΑ έπεσε και πάλι έξω αφού θα έπρεπε σύμφωνα με αυτό να έχουν ήδη ξεκινήσει να γίνονται συνδέσεις, να υπάρχει γραφείο της ΔΕΔΑ στην Κατερίνη και να γίνονται εργασίες επέκτασης  του δικτύου.

Η ΔΕΔΑ και το πρόγραμμα 2019

Αρχές του 2019 και συγκεκριμένα τον Ιανουάριο η ΔΕΔΑ παρουσίασε πρόγραμμα που εκπόνησε σύμφωνα με τον οποίο θα έπρεπε ήδη να έχουν γίνει συνδέσεις στην Κατερίνη.

 Σύμφωνα με το επιχειρησιακό πλάνο της ΔΕΔΑ,  μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους θα ξεκινήσουν δύο πιλοτικά έργα – γέφυρα που αφορούν σε συνολικά 1700 συνδέσεις σε Κομοτηνή, Ξάνθη, Χαλκίδα, Λαμία, Κατερίνη, Σέρρες αρχικά και στη συνέχεια σε Θήβα, Κιλκίς και Δράμα. 

Τα έργα αυτά εντάσσονται στο  πενταετές επενδυτικό πρόγραμμα που ξεκινά η εταιρεία για την περίοδο 2019 -2023 και αφορά μεταξύ άλλων  τρεις  περιφέρειες Ανατολική  Μακεδονία – Θράκη, Κεντρική Μακεδονία και Στερεά Ελλάδα, όπου θα πραγματοποιηθούν με δωρεάν τέλη 30.800 συνδέσεις και θα γίνουν εργασίες επέκτασης του δικτύου 1130 χιλιομέτρων, με προϋπολογισμό 172 εκ. ευρώ.

Έχουν εξασφαλιστεί οι χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ (50%), την ΕΤΕΠ (35%)και ίδια κεφάλαια (15%), με στόχο  μέχρι το καλοκαίρι να έχουν επιλεγεί οι ανάδοχοι για όλους τους τομείς.

Τέλος στο πρόγραμμα της ΔΕΔΑ, όπως παρουσιάστηκε, είναι  να δημιουργηθούν  τοπικά γραφεία, (σε πρώτη φάση 10 στον αριθμό) που θα στελεχωθούν με προσλήψεις 40 υπαλλήλων. Στην Κατερίνη ωστόσο μέχρι τώρα δεν έχει δημιουργηθεί ανάλογο γραφείο, δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες προσλήψεις με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η ενημέρωση του κοινού από πλευράς ΔΕΔΑ για τα οφέλη της χρήσης του Φυσικού Αερίου.