Με ομόφωνη απόφαση – «σταθμό» για την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια των πιερικών επιχειρήσεων, το Επιμελητήριο Πιερίας προχωρά στη δημιουργία συλλογικού εμπορικού σήματος για τα προϊόντα και τις επιχειρήσεις του νομού.
Το θέμα εισηγήθηκε, κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Δ.Σ, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πιερίας Ηλίας Χατζηχριστοδούλου ενώ αναλυτική ενημέρωση για τα πλεονεκτήματα της απόκτησης συλλογικού σήματος παρείχαν ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελλάδος (ΣΕΒΕ) Γιώργος Κωνσταντόπουλος και ο νομικός σύμβουλος του ΣΕΒΕ, ειδικευμένος σε θέματα συλλογικής ιδιοκτησίας και σημάτων και πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Στάθης Κουτσοχήνας οι οποίοι και θα υποστηρίξουν το εγχείρημα, με την τεχνογνωσία και την εμπειρία του ΣΕΒΕ, που δημιούργησε με επιτυχία το μακεδονικό εμπορικό σήμα για τα προϊόντα που παράγονται στη Μακεδονία.
Χατζηχριστοδούλου: «Κάνουμε το επόμενο βήμα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των πιερικών επιχειρήσεων»
«Η εξωστρέφεια αποτελεί μονόδρομο για τις πιερικές επιχειρήσεις. Μετά την εκπόνηση του Οδηγού Εξωστρέφειας κάνουμε σήμερα το επόμενο βήμα προκειμένου να πιστοποιήσουμε, μέσω ενός συλλογικού σήματος, τα προϊόντα του τόπου μας. Με αυτό το σήμα προστατεύουμε και κατοχυρώνουμε την ποιότητα και την προέλευση των προϊόντων που παράγονται στην Πιερία» σημείωσε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου υπογραμμίζοντας ότι η Πιερία θα είναι η δεύτερη περιοχή στην Ελλάδα που προχωρά σε κατοχύρωση συλλογικού σήματος.
Κωνσταντόπουλος: “Με το συλλογικό σήμα μπορούν να αμβλυνθούν οι μεγάλες ανισότητες μεταξύ των επιχειρήσεων»
«Υπάρχουν τεράστιες ανισότητες μεταξύ των επιχειρήσεων και οι αριθμοί είναι ενδεικτικοί. Σήμερα στην Ελλάδα δηλώνουν ότι κάνουν εξαγωγές 17.900 επιχειρήσεις. Από αυτές, μόλις οι πέντε επιχειρήσεις κάνουν το 30,6% των εξαγωγών, οι 100 επιχειρήσεις κάνουν το 57,6%, οι 1000 κάνουν περίπου το 85% και οι υπόλοιπες 16.900 επιχειρήσεις κάνουν μόλις το 15%. Η Κεντρική Μακεδονία είναι δεύτερη σε εξαγωγές με 17% της χώρας και η Πιερία είναι η τελευταία στην Κ. Μακεδονία. Συγκεκριμένα η Πιερία σε ένα ποσό 35 δισεκατομμυρίων ευρώ κάνει μόλις 150 εκατομμύρια από τα οποία τα μισά είναι από μία μόνο εταιρεία» ανέφερε ο κ. Κωνσταντόπουλος καταδεικνύοντας την ανάγκη να αμβλυνθούν οι τεράστιες ανισότητες μεταξύ των επιχειρήσεων μέσα από τη δημιουργία ενός συλλογικού εμπορικού σήματος που θα αναδείξει τα γεωγραφικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά των προϊόντων και των υπηρεσιών τη Πιερίας, δημιουργώντας έτσι προστιθέμενη αξία.
Ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ χαρακτήρισε ακόμη «ιδανική χρονική συγκυρία» τη δημιουργία του σήματος που θα «οπλίσει» τις πιερικές επιχειρήσεις έναντι άλλων στις διεθνείς αγορές ενώ συνεχάρη τον κ. Χατζηχριστοδούλου για την πρωτοβουλία αυτή που αποτελεί συνέχεια του Οδηγού Εξωστρέφειας και της μεταξύ τους συνεργασίας, καθώς το Επιμελητήριο Πιερίας είναι το πρώτο, όπως τόνισε, που θα κατοχυρώσει ένα τέτοιο όνομα-σήμα.
Κουτσοχήνας: «Το συλλογικό σήμα θα αποτελέσει εργαλείο περιφερειακής ανάπτυξης»
Στα πλεονεκτήματα που αποκτούν τα προϊόντα από την απόκτηση ενός συλλογικού brand name, βάση του κανονισμού 1001 του 2017 της ΕΕ, αναφέρθηκε ο νομικός σύμβουλος του ΣΕΒΕ Στάθης Κουτσοχήνας.
Σύμφωνα με τον κ. Κουτσοχήνα:
- Πρόκειται για ένα σήμα που με μόνο μία κατοχύρωση προστατεύεται σε όλη την επικράτεια της ΕΕ. Δεν πρόκειται απλά για εθνικό σήμα.
- Είναι ένα σήμα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όλα τα μέλη του φορέα που το κατοχυρώνει, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση τα μέλη του Επιμελητηρίου Πιερίας.
- Ενώ κατά κανόνα απαγορεύεται από το δίκαιο των σημάτων να κατοχυρωθεί μία γεωγραφική ένδειξη ως σήμα, γιατί ο νομοθέτης επιλέγει οι γεωγραφικές ενδείξεις να είναι ελεύθερες-προς χρήση-από όλους, κατ΄ εξαίρεση στα συλλογικά σήματα που κατοχυρώνει φορέας για όλα του τα μέλη, επιτρέπεται να κατοχυρωθεί ως σήμα μία γεωγραφική ένδειξη. Είναι κάτι που έπραξε ο ΣΕΒΕ χρησιμοποιώντας τον όρο “Macedonia” για τα μέλη του που παράγουν προϊόντα στην Μακεδονία. Έτσι και το Επιμελητήριο Πιερίας μπορεί να επιλέξει μια ονομασία με γεωγραφική ένδειξη για να τη χρησιμοποιούνε τα μέλη του και είναι κάτι που δεν μπορεί να το κάνει ο κάθε ένας μεμονωμένα.
- Με το συλλογικό σήμα δημιουργείται ένα εργαλείο περιφερειακής ανάπτυξης. Όλα τα μέλη του φορέα που κατοχυρώνει το σήμα ενώνουν τις δυνάμεις τους για να διαφημίσουν, ενωμένοι, τα προϊόντα και την περιοχή τους εισπράττοντας τα οφέλη από την προστιθέμενη αξία που αποκτούν τα προϊόντα από τη συλλογική διαφήμιση. Για μία μικρή επιχείρηση είναι πολύ δύσκολο να ακολουθήσει μια στρατηγική κατοχύρωσης και προστασίας ενός σήματος αλλά και διαφήμισης των προϊόντων της σε μεγάλη κλίμακα. Αντίθετα όταν όλοι ενώνουν τις δυνάμεις τους μέσα από ένα φορέα, όπως το Επιμελητήριο, μπορούν να προωθήσουν πιο αποτελεσματικά την κοινή ονομασία κα τελικά όλοι να κερδίσουν από την προστιθέμενη αξία που αποκτούν τα προϊόντα.
Ο κ. Κουτσοχήνας αναφέρθηκε επίσης στην διαδικασία κατοχύρωσης αλλά και στον κανονισμό χρήσης που θα πρέπει να συνοδεύει το σήμα που θα δημιουργηθεί.
Η απόφαση του Δ.Σ του Επιμελητηρίου για τη δημιουργία του συλλογικού σήματος ήταν ομόφωνη με τα μέλη του συμβουλίου να κάνουν λόγο για μια εξαιρετική πρωτοβουλία που θα υποστηρίξει κυρίως τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που παράγουν ποιοτικά προϊόντα αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να τα πιστοποιήσουν με τον τρόπο που επιτάσσει ο ανταγωνισμός τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων.