του Στέργιου Καστόρη
βουλευτή Πιερίας του ΣΥΡΙΖΑ
Λίγο πριν τις περιφερειακές εκλογές, η αντιπεριφερειάρχης Πιερίας ζητά από το Υπουργείο Εργασίας, το Υπουργείο Οικονομικών και τον ΟΑΕΔ (με έγγραφο που κοινοποίησε προς τους βουλευτές Πιερίας) να παραταθεί, με νομοθετική ρύθμιση, η απασχόληση 62 ατόμων, 8μηνιτών της κοινωφελούς εργασίας, που τοποθετήθηκαν σε υπηρεσίες της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας, η σύμβαση των οποίων λήγει τον Ιούνιο του 2019.
Θα έλεγε κανείς πως είναι μια αξιοθαύμαστη κίνηση προς όφελος των υπηρεσιών της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης της Πιερίας, αφού, οι άνθρωποι αυτοί καλύπτουν στην ουσία «πραγματικές ανάγκες» και μάλιστα σε μια κρίσιμη περίοδο, καθώς, «κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας οι περιφέρειες και οι δήμοι έχουν αποδυναμωθεί σημαντικά, όσο αφορά το ανθρώπινο δυναμικό», όπως αναφέρει η κ. αντιπεριφερειάρχης.
Γεννάται όμως ένα εύλογο ερώτημα: πώς και θυμήθηκε τώρα η αντιπεριφέρεια, δυο μόλις μήνες πριν τις περιφερειακές εκλογές , τις ανάγκες των υπηρεσιών της και δεν τις θυμήθηκε όταν όλοι περίμεναν ματαίως (τουλάχιστον από τον Οκτώβρη του 2018) να δουν τις θέσεις που θα ζητούσε να καλυφθούν μέσω του συστήματος κινητικότητας;
Γιατί απαξίωσε να αιτηθεί την κάλυψη των όποιων πραγματικών αναγκών της περιφερειακής ενότητας με μόνιμες θέσεις, μέσω ενός συστήματος που εφαρμόζεται για πρώτη φορά, με στόχο να γκρεμιστεί το πελατειακό σύστημα των μετατάξεων και αποσπάσεων των δημόσιων υπαλλήλων;
Γιατί όλη η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, της διοίκησης Τζιτζικώστα, απείχε από αυτήν τη διαδικασία (του 3ου κύκλου της κινητικότητας, τον Οκτώβρη του 2018), όταν άλλες περιφέρειες συμμετείχαν με εκατοντάδες θέσεις , όπως της Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, (200), της Αττικής (197), ή της Δυτικής Ελλάδας (183);
Ρητορικά τα ερωτήματα βέβαια. Υπάρχει απάντηση και είναι: για τη συμμετοχή στον ενιαίο σύστημα κινητικότητας, έπρεπε να συντρέχουν δυο προϋποθέσεις: να έχουν καταρτιστεί αναλυτικά περιγράμματα θέσεων και ψηφιακά οργανογράμματα, πράγματα τα οποία η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προφανώς δεν έχει ακόμη προχωρήσει.
Ενώ, δηλαδή, υπάρχουν σύγχρονα εργαλεία διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού διαθέσιμα πλέον στη δημόσια διοίκηση, η περιφέρειά μας και η αντιπεριφέρειά μας επιμένουν σε αναχρονιστικά και πελατειακά συστήματα, όπως η παράταση της απασχόλησης συμβασιούχων.
Αλήθεια, με τέτοιες παλαιοκομματικές τακτικές φιλοδοξούν να διοικήσουν μια περιφέρεια που εισέρχεται σε μια νέα εποχή αναπτυξιακών προκλήσεων;
Όσο για το επιχείρημα της κ. αντιπεριφερειάρχη ότι «η 8μηνιαία διάρκεια των προγραμμάτων (κοινωφελούς εργασίας) είναι άκρως ελλιπής», τόσο για την εργασιακή εμπειρία των επωφελούμενων, όσο και για τις ανάγκες των φορέων που τους απασχολούν, δεν θυμόμαστε παρόμοιες διαπιστώσεις της, όταν οι ομοτράπεζοί της των προηγούμενων κυβερνήσεων, εφαρμόζανε 5μηνα κοινωφελούς εργασίας, με μηδενικά εργασιακά δικαιώματα για τους επωφελούμενους. Πολύ θα θέλαμε να πιστέψουμε στην καλή θέληση της αντιπεριφερειάρχη Πιερίας, αλλά δυστυχώς πρόλαβε να εκτίσει ήδη δυο θητείες και κατά την πρώτη της , με κυβερνήσεις ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, δεν ήταν τόσο γαλαντόμα ούτε προς τους συμβασιούχους κοινωφελούς εργασίας, ούτε προς τις ανάγκες των υπηρεσιών της αυτοδιοίκησης σε προσωπικό.
Εν κατακλείδι, η ομηρία συμβασιούχων είναι ένα άθλημα στο οποίο είχε επιδοθεί στο παρελθόν με μεγάλη επιτυχία η Ν.Δ, το κόμμα που στηρίζει τη διοίκηση Τζιτζικώστα. Και φιλοδοξεί να παραμείνει πρωταθλήτρια η Ν.Δ, όταν υπόσχεται ότι θα ακολουθήσει την αναλογία 1:5 στις προσλήψεις και όχι την αναλογία 1:1 που δεσμεύεται η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για τη μεταμνημονιακή εποχή και για την κάλυψη με μόνιμες θέσεις εργασίας των πραγματικών αναγκών του δημοσίου, που θυσιάστηκαν τα προηγούμενα χρόνια στο βωμό του νεοφιλελευθερισμού.