Επιτηρητές που συμπληρώνουν τις σωστές απαντήσεις στις γραπτές εξετάσεις, υποψήφιοι οδηγοί που πετυχαίνουν στην πρακτική δοκιμασία οδήγησης -τη λεγόμενη «πορεία»- εξεταζόμενοι είτε πλημμελώς είτε καθόλου, παρατυπίες στη συμπλήρωση φακέλων και «παζάρια» για το ύψος του «λαδώματος», είναι μερικές από τις παραβατικές παραμέτρους που περιλαμβάνονται στην ογκώδη δικογραφία για το κύκλωμα που αποκάλυψε η ΕΛ.ΑΣ στην Κατερίνη, με επίκεντρο τη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών Πιερίας.
Η πολύμηνη έρευνα της Υποδιεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων Σωμάτων Ασφαλείας Βορείου Ελλάδος ολοκληρώθηκε την περασμένη Δευτέρα, με τη σύλληψη 14 ατόμων, ανάμεσά τους έξι υπάλληλοι της συγκεκριμένης Υπηρεσίας, τέσσερις ιδιοκτήτες και τρεις υπάλληλοι Σχολών Οδηγών (ως διαμεσολαβητές), όπως επίσης ένας πρόεδρος δημοτικού διαμερίσματος από περιοχή της Πιερίας. Κατηγορούνται ότι τουλάχιστον από τον περασμένο Οκτώβριο «διευκόλυναν», με το αζημίωτο, στην έκδοση δεκάδων αδειών οδήγησης διαφόρων κατηγοριών και πιστοποιητικών επαγγελματικής ικανότητας. Οι απολογίες τους ξεκίνησαν την Παρασκευή ενώπιον του ανακριτή Κατερίνης και αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στο Σαββατοκύριακο. Ήδη δύο εκ των κατηγορουμένων ολοκλήρωσαν σήμερα τις απολογίες τους και αφέθηκαν ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους. Στην απολογία τους αρνήθηκαν, στο σύνολό τους, τις αποδιδόμενες σε αυτούς πράξεις.
Η δικογραφία περιλαμβάνει συνολικά 234 πρόσωπα, κάποια από τα οποία δεν έχουν ταυτοποιηθεί πλήρως, ενώ μεταξύ των εμπλεκόμενων στην υπόθεση είναι άλλοι δύο υπάλληλοι της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών Πιερίας, ισάριθμοι πρόεδροι δημοτικών διαμερισμάτων της Πιερίας, ιδιοκτήτες σχολών οδηγών, τρεις γιατροί (ψευδείς ιατρικές βεβαιώσεις) ένας ειδικός φρουρός (για νόθευση) και πλήθος ιδιωτών που ωφελήθηκαν από το κύκλωμα.
Την έρευνα των «Αδιάφθορων» φαίνεται ότι προκάλεσε ανώνυμη καταγγελία που έφτασε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και αφορούσε τη συγκεκριμένη Διεύθυνση Μεταφορών. Σε συνεννόηση με τις αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές, οι αστυνομικοί προχώρησαν σε άρση απορρήτου κινητών τηλεφώνων των καταγγελλόμενων προσώπων και υπό άκρα μυστικότητα κατέγραψαν χιλιάδες συνομιλίες, «μπλοκάροντας» με συσκευές καταγραφής ήχου και εικόνας την αίθουσα θεωρητικής εξέτασης της Υπηρεσίας, ενώ τέθηκαν σε επιτήρηση και οι χώροι πρακτικής εξέτασης.
Από την αστυνομική έρευνα προέκυψε ότι το κύκλωμα ανάλογα με τη διευκόλυνση που εξασφάλιζε, χρέωνε τους ενδιαφερόμενους με ποσά από 100 έως 2800 ευρώ. Από στοιχεία της δικογραφίας οι εμπλεκόμενοι υπάλληλοι φέρονται να παρενέβαιναν σε τρία στάδια της διαδικασίας: έγκριση φακέλου, ορισμός εξεταστών, θεωρητικές κα πρακτικές εξετάσεις. Ως «μεσάζοντες» φέρονται ιδιοκτήτες ή υπάλληλοι Σχολών Οδηγών που λειτουργούσαν ως συνδετικοί «κρίκοι» μεταξύ εξεταζόμενων και εξεταστών και μετέφεραν τα χρήματα.
Το ύψος της αμοιβής σχετιζόταν από το είδος των εξετάσεων, αλλά και την οικονομική δυνατότητα του υποψηφίου. Μάλιστα οι αστυνομικοί στο υλικό που συγκέντρωσαν περιγράφουν και διαλόγους ιδιοκτήτη σχολής οδηγών και κατηγορούμενου υπαλλήλου για το ύψος του ποσού που θα χρεώσουν για την …διευκόλυνση σε υποψήφιο οδηγό, αν «έχει παράδες» να πληρώσει και «πόσα να του πάρουν» ενώ όταν δεν υπήρχε οικονομική δυνατότητα, υποψήφιοι παρείχαν άλλους είδους ωφελήματα, όπως σε μία περίπτωση που περιλαμβάνεται στη δικογραφία και αφορά παροχή οικοδομικών εργασιών.
Το κύκλωμα φαίνεται ότι εξασφάλιζε τη δυνατότητα σε ενδιαφερόμενους να αποκτήσουν δίπλωμα οδήγησης ακόμη και αν διέμεναν σε περιοχές εκτός νομού Πιερίας. Σε αυτές τις περιπτώσεις, όπως αναφέρεται στη δικογραφία, οι υποψήφιοι έπρεπε να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη τους μιας και το κύκλωμα έπρεπε επιπλέον να τους εφοδιάσει με ψευδή δικαιολογητικά, ενοικιαστήρια συμβόλαια και βεβαιώσεις κατοικίας, διαδικασία στην οποία συνέδραμαν οι κατηγορούμενοι πρόεδροι κοινοτήτων δήμων της περιφερειακής ενότητας. Στη δικογραφία περιλαμβάνονται περιπτώσεις υποψήφιων οδηγών από τα Χανιά Κρήτης, το Πήλιο, τη Θεσσαλονίκη και άλλες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας που απευθύνθηκαν σε Σχολές για να εξασφαλίσουν άδεια οδήγησης ή πιστοποιητικό επαγγελματικής ικανότητας.
Ο…τιμοκατάλογος τους για την δυνατότητα απόκτησης διπλώματος οδήγησης (κάθε κατηγορίας) χωρίς εξέταση ή με πλημμελή εξέταση (μόνο οπισθογωνία) φέρεται να κυμαινόταν από 1300 έως 1800 ευρώ ενώ έχει καταγραφεί και η περίπτωση εκπαιδευτή σχολής οδηγών να ενημερώνει υποψήφιο για επαγγελματικό δίπλωμα ότι έχει μπει την άλλη μέρα στην λίστα των ατόμων για εξέταση αλλά δεν θα χρειαζόταν ούτε καν η φυσική παρουσία του για την απόκτηση της άδειας.
Επίσης, για να παρακάμψουν τις ασφαλιστικές δικλίδες που προβλέπει η διαδικασία ενόψει της πρακτικής εξέτασης, εξασφάλιζαν πρώτα ότι στις επιτροπές εξετάσεων (προκύπτουν κατόπιν κλήρωσης) θα συμμετείχαν υπάλληλοι, μέλη του κυκλώματος. Σε μέρες που στην κλήρωση έμπαιναν εξεταστές που δεν ήταν στο «κόλπο» οι Σχολές Οδηγών επέλεγαν να δηλώσουν υποψηφίους που δεν είχαν «λαδώσει».
Η αξιοποίηση του προανακριτικού υλικού αποκάλυψε, εξάλλου, περιπτώσεις όπου υπάλληλοι που επιτηρούσαν στις γραπτές εξετάσεις (συνήθως ήταν τρεις συγκεκριμένοι) είτε έκαναν τα… στραβά μάτια επιτρέποντας στους εξεταζόμενους να ανοίγουν τα βιβλία τους είτε υποδείκνυαν ή συμπλήρωναν τις σωστές απαντήσεις.
Ακόμη προέκυψαν περιπτώσεις αλλοίωσης, από τις Σχολές, των εκπαιδευτικών ταχογράφων που διαθέτουν οι υποψήφιοι επαγγελματικών κατηγοριών οχημάτων και καταγράφουν τα δεδομένα της υποχρεωτικής τους εκπαίδευσης (όπως χιλιομετρική απόσταση και χρόνος εξέτασης). Έναντι οικονομικών ανταλλαγμάτων, τέλος, ιδιοκτήτες Ι.Χ. οχημάτων μπορούσαν να αποκτήσουν πινακίδες κυκλοφορίας με αριθμούς της αρεσκείας τους. Σύμφωνα με πληροφορίες στην δικογραφία γίνεται λόγος για 32 τέτοιες περιπτώσεις, με το κόστος για κάθε ενδιαφερόμενο να ανέρχεται σε 150 ευρώ.
ΑΠΕ- ΜΠΕ