Χρ. Σταϊκούρας: Στα 2,5 δισ. ευρώ το κόστος του νέου πακέτου στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων – Αναλυτικά όλα τα μέτρα

Οικονομία

Σε 2,5 δισ. ευρώ ανέρχεται το κόστος του πακέτου των μέτρων που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός και εξειδίκευσε η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών.

Συγκεκριμένα:

1. Βελτίωση των όρων στην «Επιστρεπτέα Προκαταβολή 1, 2 και 3: Καθίσταται μη επιστρεπτέο μέρος της ενίσχυσης που δόθηκε κατά τους 3 πρώτους κύκλους της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, βάσει κριτηρίων για τις απώλειες τζίρου που υπέστησαν οι επιχειρήσεις εντός του 2020. Η απαλλαγή φτάνει έως και 50%, ενώ απαραίτητη προϋπόθεση είναι η διατήρηση των θέσεων εργασίας που προβλεπόταν στον κάθε κύκλο.

Το κόστος του μέτρου εκτιμάται σε περίπου 570 εκατ. ευρώ.

2. Έναρξη νέου κύκλου «Επιστρεπτέας Προκαταβολής 7: Ξεκινά, τον Απρίλιο και θα δοθεί με βάση την πτώση τζίρου των επιχειρήσεων κατά το α’ τρίμηνο του έτους. Το ποσοστό της απαλλαγής διαμορφώνεται στο 50%, υπό τον όρο διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων έως τέλος Αυγούστου.

Προβλέπεται αυξημένη ενίσχυση στο λιανεμπόριο, την εστίαση, τον τουρισμό, και γενικότερα στις επιχειρήσεις στις οποίες έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα, με αυξημένα κατώτατα όρια. Οι νέες επιχειρήσεις στους άμεσα πληττόμενους κλάδους, που έκαναν έναρξη εργασιών μετά τον Δεκέμβριο 2019, θα είναι επιλέξιμες ανεξαρτήτως τζίρου, εάν δεν έλαβαν ενίσχυση από τις δύο τελευταίες επιστρεπτέες προκαταβολές.

Το κόστος του μέτρου εκτιμάται σε περίπου 1 δισ. ευρώ.

3. Διεύρυνση των περιόδων αποπληρωμής των Επιστρεπτέων Προκαταβολών: Παρατείνεται, για όλους τους κύκλους, η περίοδος αποπληρωμής από 40 σε 60 δόσεις, ενώ δίνεται η δυνατότητα εφάπαξ επιστροφής του ποσού, με έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού.

4. Θέσπιση νέου καθεστώτος στήριξης των επιχειρήσεων υπό τη μορφή επιδότησης επί των παγίων δαπανών: Δρομολογείται ένα νέο εργαλείο στήριξης των επιχειρήσεων και προστασίας των θέσεων εργασίας. Πρόκειται για την επιδότηση ποσοστού των παγίων δαπανών επιχειρήσεων, που πραγματοποιήθηκαν εντός του 2020, και δεν έχουν καλυφθεί από τις ενισχύσεις που έχουν δοθεί έως σήμερα.

Στις πάγιες δαπάνες συμπεριλαμβάνονται οι παροχές σε εργαζόμενους, οι ασφαλιστικές εισφορές, η ενέργεια, η ύδρευση, οι τηλεπικοινωνίες, τα ενοίκια, τα λοιπά λειτουργικά έξοδα, οι χρεωστικοί τόκοι και συναφή έξοδα. Το ποσό της ενίσχυσης προσδιορίζεται ως ποσοστό επί της διαφοράς των παγίων δαπανών που κατέβαλε η επιχείρηση, και των ενισχύσεων που έχει λάβει.

Σκοπός του προγράμματος είναι η επιδότηση επιχειρήσεων που απασχολούν τουλάχιστον έναν εργαζόμενο, μέσω πιστωτικού που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αποπληρωμή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων.

Το κόστος του μέτρου εκτιμάται, αρχικά, στα 500 εκατ. ευρώ.

5. Θέσπιση νέου προγράμματος επιδότησης επιχειρηματικών δανείων «ΓΕΦΥΡΑ»: Δρομολογείται νέο πρόγραμμα επιδότησης δανείων για τις επιχειρήσεις.

Το νέο πρόγραμμα «ΓΕΦΥΡΑ» αφορά μεσαίες, μικρές, πολύ μικρές και ατομικές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και των ελεύθερων επιχειρηματιών- επιτηδευματιών, που έχουν αποδεδειγμένα πληγεί από την πανδημία, και πληρούν συγκεκριμένα οικονομικά και περιουσιακά κριτήρια. Απευθύνεται τόσο σε επιχειρήσεις που έχουν εξυπηρετούμενες οφειλές, όσο και σε επιχειρήσεις που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις δανειακές τους υποχρεώσεις.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του προγράμματος είναι:

*Επιδότηση μηνιαίας δόσης επιχειρηματικών δανείων για 8 μήνες.

*Επιδότηση τόσο του κεφαλαίου όσο και των τόκων του δανείου.

*Επιβράβευση των συνεπών δανειοληπτών, με υψηλά ποσοστά επιδότησης.

*Δεν υπάρχει περιορισμός ως προς το ανώτατο όριο οφειλής.

Συγκεκριμένα, για τους δικαιούχους, η συνεισφορά του Δημοσίου ανέρχεται στα εξής ποσοστά:

*Για τα εξυπηρετούμενα δάνεια: Στο 90% της μηνιαίας δόσης για το α’ τρίμηνο, στο 80% για το β’ τρίμηνο και στο 70% για τους υπόλοιπους 2 μήνες.

*Για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια: Στο 80% της μηνιαίας δόσης για το α’ τρίμηνο, στο 70% για το β’ τρίμηνο και στο 60% για τους υπόλοιπους 2 μήνες.

Το κόστος του μέτρου εκτιμάται στα 300 εκατ. ευρώ.

6. Επέκταση αναστολών ρυθμισμένων φορολογικών υποχρεώσεων: Κατ’ αναλογία με όσα ίσχυσαν τους προηγούμενους δύο μήνες, η δόση Μαρτίου των ρυθμισμένων φορολογικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων στις οποίες έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα και πλήττονται άμεσα, μεταφέρεται στο τέλος της περιόδου ρύθμισης.

Το κόστος του μέτρου εκτιμάται στα 60 εκατ. ευρώ.

Ενώ ισχύει και το μέτρο κάλυψης όλου του ενοικίου σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας για τον Μάρτιο, εκτιμώμενου κόστους 70 εκατ. ευρώ.

Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε παράλληλα ότι αθροιστικά, η κυβέρνηση στήριξε και συνεχίζει να στηρίζει νοικοκυριά και επιχειρήσεις, με μέτρα συνολικού ύψους 35,6 δισ. ευρώ τη διετία 2020- 2021.

Πρόσθεσε ότι «είναι σαφές ότι για την επιστροφή στην κανονικότητα θα απαιτηθεί χρόνος. Ωστόσο, βρισκόμαστε στο πλευρό της κοινωνίας, και θα συνεχίσουμε να το πράττουμε για όσο απαιτηθεί, εντός, πάντα, των δημοσιονομικών και ταμειακών δυνατοτήτων της χώρας. Και αυτό, χάρη στην ορθολογική, προνοητική και με απόλυτο σεβασμό στις πολυετείς θυσίες του λαού μας, ταμειακή διαχείριση, αλλά και λόγω της ενισχυμένης εμπιστοσύνης που απολαμβάνει η χώρα μας από διεθνείς εταίρους και αγορές, η οποία της επιτρέπει να δανείζεται με εξαιρετικά ευνοϊκά επιτόκια».

Μιλώντας δε, για τα αποτελέσματα των έως σήμερα παρεμβάσεων, είπε ότι αυτές έχουν αποδεδειγμένα επιτύχει τον στόχο τους.

1. Πέτυχαν, διότι περιόρισαν σημαντικά το βάθος της ύφεσης. Ύφεση που είναι μεν βαθιά, αλλά πολύ χαμηλότερη από τις εκτιμήσεις, πιστοποιώντας την ορθότητα της ασκούμενης οικονομικής πολιτικής. Η ελληνική οικονομία, αν και κλυδωνίστηκε ισχυρά, άντεξε.

2. Πέτυχαν, διότι περιόρισαν τη διόγκωση της ανεργίας. Η Ελλάδα, μαζί με την Ιταλία, είναι οι μοναδικές χώρες που κατάφεραν, χάρη στις πολιτικές στήριξης της απασχόλησης από τα συναρμόδια υπουργεία, να περιορίσουν τη διόγκωση της ανεργίας.

3. Πέτυχαν, διότι περιόρισαν τα «λουκέτα». Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες της ΕΣΕΕ και της ΓΣΕΒΕΕ, «τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση έχουν ανακόψει, προς το παρόν, τα μαζικά λουκέτα που προκαλούνται κατά τη διάρκεια έντονων οικονομικών κρίσεων».

4. Πέτυχαν, διότι με δεδομένη τη σημερινή αδυναμία κατανάλωσης, αυξάνουν την αποταμίευση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη μελλοντική κατανάλωση. Συγκεκριμένα, οι καταθέσεις του ιδιωτικού τομέα αυξήθηκαν κατά περίπου 20 δισ. ευρώ το 2020, με την εν λόγω αύξηση να μοιράζεται ισόποσα μεταξύ επιχειρήσεων και νοικοκυριών.

Θ. Σκυλακάκης:  Στόχος η μεγαλύτερη δυνατή εξατομίκευση και στόχευση των μέτρων

Από την πρώτη στιγμή που σχεδιάστηκε η οικονομική πολιτική για την αντιμετώπιση της πανδημίας, θέσαμε ως στόχο τη μεγαλύτερη δυνατή εξατομίκευση και στόχευση των μέτρων, έτσι ώστε να είναι και πιο δίκαια κοινωνικά, αλλά και πιο αποτελεσματικά από πλευράς οικονομικών επιπτώσεων. Άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ ότι η χρηματοδότηση των μέτρων συνεπάγεται έλλειμμα, κατά κύριο λόγο δηλαδή δανεισμό, συνεπώς έχει πολύ μεγάλη σημασία για τον φορολογούμενο, που πάντα πληρώνει τις κρατικές δαπάνες, τα χρήματά του να πιάνουν τόπο.

Όσο περισσότερα στοιχεία έχουμε για το τι ακριβώς έχει συμβεί στην οικονομία και στις επιχειρήσεις στη διάρκεια της πανδημίας τόσο περισσότερο μπορούμε να εξατομικεύσουμε ορθολογικά και να στοχεύσουμε τη στήριξη. Γι’ αυτό και τα μέτρα που αφορούν στην έξοδο από την πανδημία είναι πολύ πιο στοχευμένα από τα μέτρα της εισόδου, όταν δεν είχαμε τον πλούτο αυτών των στοιχείων του τι πράγματι έχει συμβεί.

Τι επιδιώκουμε με τη στόχευση:

Πρώτη και κύρια επιδίωξή μας είναι να μη χαθούν χωρίς λόγο θέσεις εργασίας, είτε αυτές αφορούν μισθωτούς, είτε μικρούς επιχειρηματίες και ελεύθερους επαγγελματίες. Γι’ αυτό τον λόγο προσθέτουμε στα γενικά μέτρα, όπως είναι οι Επιστρεπτέες και οι αναστολές συμβάσεων εργασίας, επιπλέον ειδικά μέτρα, όπως είναι οι ρυθμίσεις για την Επιστρεπτέα 1, 2, 3 και η επιδότηση δαπανών που προσφέρουν πρόσθετη ρευστότητα και ενίσχυση σε επιχειρήσεις που έχουν πληγεί περισσότερο, όπως αυτό προκύπτει από τη μείωση του τζίρου τους και το ύψος των ζημιών που έχουν πραγματοποιήσει το 2020.

Αναπόφευκτα οι ενισχύσεις αυτές αφορούν κατά προτεραιότητα ή επικεντρώνονται περισσότερο σε εκείνους που δήλωναν μεγαλύτερο ποσοστό του τζίρου τους. Γνωρίζουμε προφανώς ότι στην οικονομία υπάρχει και ένα ικανό μέρος άτυπης οικονομίας, το οποίο είναι σημαντικό και μας κατατάσσει στις χώρες με μεγάλες απώλειες του φόρου προστιθέμενης αξίας, με βάση τις ευρωπαϊκές στατιστικές.

Για το λόγο αυτό, προβλέψαμε σε διάφορες φάσεις της πανδημίας και ελάχιστα ποσά, μέρος των οποίων δεν είναι επιστρεπτέο, ανεξαρτήτως τζίρου. Όπως, ανεξαρτήτως τζίρου ήταν και το μέτρο της μείωσης του ενοικίου, αλλά και το μέτρο των αναστολών συμβάσεων εργασίας. Η γενική, όμως, κατεύθυνση είναι η στόχευση στη βάση των στοιχείων που πραγματικά μας δηλώνουν οι ίδιες οι επιχειρήσεις και οι ίδιοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες.

Η στόχευση και η εξατομίκευση έπαιξαν πολύ σημαντικό ρόλο στο να κρατηθούν ζωντανές, κυρίως, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις για τις οποίες υπήρχε μεγάλη δυσκολία να αποκτήσουν πρόσβαση σε ρευστότητα μέσω τραπεζικού δανεισμού και να επιτύχουμε έτσι τα αποτελέσματα που είχαμε από πλευράς ύφεσης και από πλευράς ανεργίας. Να έχουμε, δηλαδή, όχι 12% ύφεση το 2020, που έλεγε ο κ. Τσίπρας, αλλά μόλις 8,2%, έναντι 6,6% που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος. Ποσοστό που υποδηλώνει ύφεση μόλις 24% υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, έναντι 82% που προέβλεπε η Αντιπολίτευση.

Κι όλα αυτά, έχοντας παράλληλα ένα από τα καλύτερα αποτελέσματα στην Ευρώπη από πλευράς ανεργίας και, για την ώρα, περιορισμένο αριθμό επιχειρήσεων που έκλεισαν, με βάση τα στοιχεία του ΓΕΜΗ. Κάτι που δεν σημαίνει, δυστυχώς, ότι μετά τη λήξη των lockdown δεν θα έχουμε τις αναπόφευκτες επιπτώσεις κατά τη μεταβατική περίοδο προσαρμογής των επιχειρήσεων στη νέα πραγματικότητα, οι οποίες όμως θα περιορίζονται όσο η ανάκαμψη θα αποκτά πρόσθετη δυναμική. Στον μετριασμό των επιπτώσεων αυτών στοχεύουν και δύο από τα μέτρα που ανακοινώνουμε σήμερα, η επιδότηση μέρους των παγίων δαπανών και πρόσθετη ρευστότητα σε όσους την έχουν ανάγκη και είχαν λάβει την επιστρεπτέα προκαταβολή 1,2,3.

Στη συνέχεια θα παρουσιάσουμε τα μέτρα στήριξης της οικονομίας για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας. Ξεκινώ με την Επιστρεπτέα Προκαταβολή 1, 2 και 3 και θα λάβουν στη συνέχεια τον λόγο και οι υπόλοιποι συνάδελφοι:

Επιστρεπτέα Προκαταβολή 1, 2, 3

Στο πλαίσιο αυτό, μέρος του 1ου, 2ου και 3ου κύκλου της Επιστρεπτέας Προκαταβολής δεν θα επιστραφεί, βάσει κριτηρίων για τις απώλειες που υπέστησαν οι επιχειρήσεις εντός του 2020.

Πιο συγκεκριμένα: Για όσες επιχειρήσεις είχαν κατά το έτος 2020 μείωση τζίρου τουλάχιστον 15%, σε σχέση με το 2019, δεν επιστρέφεται το 30%. Για όσες επιχειρήσεις είχαν κατά το έτος 2020 μείωση τζίρου τουλάχιστον 30%, σε σχέση με το 2019, δεν επιστρέφεται το 50%. Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη μετά την 1η Ιανουαρίου 2018 ή άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Οκτωβρίου 2019 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020 δεν επιστρέφεται το 50%, ανεξαρτήτως του τζίρου έτους 2020. Απαραίτητη προϋπόθεση η διατήρηση θέσεων εργασίας όπως προβλεπόταν σε κάθε κύκλο της Επιστρεπτέας Προκαταβολής. Επιπλέον, ισχύει ο όρος ότι οι επιχειρήσεις που είχαν πάνω από 20 εργαζομένους και τους διατηρούν σύμφωνα με τα προβλεπόμενα σε κάθε ΚΥΑ, δεν επιστρέφουν το 40% ανεξαρτήτως τζίρου, εκτός εάν με βάση τα παραπάνω εντάσσονται στο πιο ευνοϊκό καθεστώς του 50%. Το δημοσιονομικό κόστος που θα επηρεάσει τον Προϋπολογισμό του 2021 εκτιμάται σε 570 εκατ. ευρώ, χωρίς ταμειακή εκταμίευση. Οι ωφελούμενοι από τα παραπάνω είναι περίπου 100.000 επιχειρήσεις, με 230.000 εργαζόμενους.

Διεύρυνση περιόδου αποπληρωμής όλων των επιστρεπτέων προκαταβολών

Η περίοδος αποπληρωμής για όλες τις Επιστρεπτέες (1 έως 7), επεκτείνεται από 40 σε 60 δόσεις, με πενταετή περίοδο αποπληρωμής από 31/1/2022 έως 31/1/2027. Δίνεται η δυνατότητα επιστροφής εφάπαξ του ποσού προς επιστροφή σε μία δόση έως το τέλος του έτους 2021, με έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού.
Ωφελούμενοι: Περίπου 550.000 επιχειρήσεις με 800.000 εργαζόμενους.

Επίσης θεσπίζεται η δυνατότητα, για επιχειρήσεις με εργαζομένους που είχαν όλο το 2020 μείωση τζίρου τουλάχιστον 30% και δικαιούνται έκπτωση 50% στις Επιστρεπτέες 1 έως 3, να λάβουν το 35% του συνολικού ποσού των Επιστρεπτέων 1 έως 3 ως ένα πιστωτικό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πληρωμή μελλοντικών φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών, έως τα τέλη του 2021. Στη συνέχεια θα πρέπει να αποπληρωθεί το 100% της Επιστρεπτέας σε 60 δόσεις από 31/1/2022.
Δυνητικοί ωφελούμενοι: Τουλάχιστον 25.000 επιχειρήσεις που συμμετείχαν στις επιστρεπτέες 1 έως 3, έχουν εργαζόμενους και έχουν πτώση τζίρου >30%

Το μέτρο αυτό αφορά οριακές θέσεις εργασίας που κινδυνεύουν να χαθούν, καθώς δίνει στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις με εργαζομένους, που είναι σε δυσκολία και δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό, πρόσθετη ρευστότητα άμεσα, με τη μορφή του πιστωτικού που μπορούν να χρησιμοποιήσουν για τις άμεσες φορολογικές και ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις. Έχει μεγάλη σημασία για επιχειρήσεις που έχουν μείνει χωρίς ρευστό μετά τη μακρά κρίση και ενώ είναι βιώσιμες έχουν δυσκολία στη φάση της επανεκκίνησης.

Ο υφ. Οικονομικών

Σε συνέχεια των μέτρων που ανέλυσαν οι προηγούμενοι συνάδελφοι, θα αναφερθώ με τη σειρά μου στη μείωση των μισθωμάτων και στις αναστολές των ρυθμισμένων φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων.

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, επεκτάθηκε και για το μήνα Μάρτιο η ρύθμιση που προβλέπει την πλήρη απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής ενοικίου για τις επιχειρήσεις που παραμένουν κλειστές με κρατική εντολή.

Άμεσα ωφελούμενοι από αυτό το μέτρο είναι και επιχειρήσεις της εστίασης που λειτουργούν με διανομή προϊόντων σε πακέτο και παροχή προϊόντων σε πακέτο από το κατάστημα, τα κομμωτήρια, τα κέντρα αισθητικής, οι επιχειρήσεις των κλάδων πολιτισμού και αθλητισμού, τα γυμναστήρια, οι τουριστικές επιχειρήσεις, όπως ξενοδοχεία, καταλύματα και τουριστικά γραφεία, και οι υπηρεσίες μεταφορών.

Για τους ιδιοκτήτες που εκμισθώνουν ακίνητα στις επιχειρήσεις αυτές θα καταβληθεί απευθείας στον τραπεζικό τους λογαριασμό αποζημίωση ίση με το 80% του μισθώματος για τα φυσικά πρόσωπα και ίση με το 60% του μισθώματος για τα νομικά πρόσωπα.
Παράλληλα, για τον Μάρτιο συνεχίζεται για τις επιχειρήσεις που ανήκουν στους υπόλοιπους πληττόμενους ΚΑΔ, η υποχρεωτική έκπτωση ενοικίου 40%.

Επιπλέον, για τους εργαζόμενους που η σύμβαση εργασίας τους τίθεται σε αναστολή, δίνεται η δυνατότητα έκπτωσης ενοικίου 40% για την κύρια κατοικία και τη φοιτητική κατοικία των εξαρτώμενων μελών αυτών.

Αντιμετωπίσαμε επίσης δύο άλλα ζητήματα που είχαν ανακύψει σχετικά με τα μισθώματα, δίνοντας λύσεις.

Αναφέρομαι στο ζήτημα που είχε δημιουργηθεί με τις νεοϊδρυθείσες επιχειρήσεις οι οποίες έκαναν έναρξη εργασιών μετά τις 20/3/2020.
Διευκρινίσαμε ότι λαμβάνεται υπόψη ως κριτήριο υπαγωγής στο ευνοϊκό μέτρο των μισθωμάτων ο κύριος ΚΑΔ κατά την ημερομηνία έναρξης των εργασιών τους.

Το δεύτερο ζήτημα σχετίζεται με τα υποκαταστήματα πληττόμενων επιχειρήσεων.

Με σχετική απόφαση (Α. 1040/2021) προβλέπεται ότι σε υποκατάστημα πληττόμενης επιχείρησης στο οποίο επιβάλλονται περιοριστικά μέτρα, ενώ η έδρα εντάσσεται στις πληττόμενες επιχειρήσεις που δικαιούνται υποχρεωτική μείωση μισθώματος κατά 40%, τότε η επιχείρηση συνολικά δικαιούται πλήρους απαλλαγής του ενοικίου.
Σε αυτή την περίπτωση  το υποκατάστημα συμπαρασύρει την έδρα και απαλλάσσεται 100% της καταβολής του μισθώματος το σύνολο της επιχείρησης.

Ένα ενδεικτικό παράδειγμα:

Το κεντρικό κατάστημα της πληττόμενης επιχείρησης με κύρια δραστηριότητα «Επεξεργασία τσαγιού και καφέ» που δικαιούται μείωση μισθώματος κατά 40% και το υποκατάστημα είναι καφετέρια που έχει κλείσει με κρατική εντολή και δικαιούται απαλλαγή κατά 100% της καταβολής του μισθώματος, τότε συνολικά η επιχείρηση  δικαιούται πλήρη απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής του μισθώματος, τόσο για το κεντρικό όσο και για το υποκατάστημα.

Προχωρήσαμε, επίσης, στην αναστολή των ρυθμισμένων φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων στις οποίες έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα και πλήττονται άμεσα τον μήνα Μάρτιο, όπως ακριβώς ισχύει και για τους προηγούμενους μήνες, Ιανουάριο και Φεβρουάριο.

Η δόση, δηλαδή, του Μαρτίου για αυτές τις οφειλές μεταφέρεται στο τέλος της ισχύουσας ρύθμισης.

Κυρίες και Κύριοι,

Η αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας έχει δυναμικά και όχι στατικά χαρακτηριστικά.

Είμαστε σε ένα διαρκή διάλογο με την κοινωνία.

Σταθμίζουμε όλα τα δεδομένα και με αντικειμενικά και ορθολογικά κριτήρια λάβαμε και θα συνεχίσουμε να λαμβάνουμε μέτρα για τη στήριξη αυτών που υφίστανται τις συνέπειες της πανδημίας.