Δ. Μυλωνέρος: “Τα ΣΔΙΤ στην άρδευση είναι ιδιωτικοποίηση δήμαρχε και έχουν ονοματεπώνυμο πλέον”

Πολιτική

Το τελευταίο χρονικό διάστημα γίναμε όλοι μας θεατές μιας προσπάθειας της συνδιοίκησης του Δήμου Δίου-Ολύμπου και του ίδιου του Δημάρχου ως προς την «ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ» του Τομέα της Άρδευσης στο Δήμο μας. Μιας τακτικής την οποία καταγγείλαμε από την πρώτη στιγμή που εισήλθε προς υποτιθέμενη συζήτηση στο δια περιφοράς Δημοτικό Συμβούλιο της 12ης Μαρτίου 2020.

Το επίμαχο και τόσο σημαντικό θέμα πέρασε κατά πλειοψηφία με ευθύνη της σημερινής συνδιοίκησης, χωρίς καμία απολύτως ουσιαστική ενημέρωση στο σώμα του Δημοτικού Συμβουλίου  και πόσο δε μάλλον στους συνδημότες μας οι οποίοι ασχολούνται με την πρωτογενή παραγωγή και είναι και οι πιο άμεσοι ενδιαφερόμενοι για μία τέτοια αρνητική κατ’ εμάς εξέλιξη. Έκτοτε γίνεται μια προσπάθεια παραπληροφόρησης των συνδημοτών μας ρίχνοντας «την μπάλα στην εξέδρα», με αποκορύφωμα το χθεσινό δελτίου τύπου του ίδιου του Δημάρχου ο οποίος κατέβαλε άλλη μια φορά προσπάθεια να βαφτίσει το κρέας ψάρι.

Αρχικά πριν μπούμε στην ουσία των πραγμάτων, ας δούμε τι είναι στα ΣΔΙΤ για να το καταλάβουν όλοι οι συνδημότες μας, σύμφωνα και με την επίσημη ιστοσελίδα (http://www.sdit.mnec.gr/). Σύμφωνα με την κείμενη λοιπόν νομοθεσία αλλά και όπως αναφέρεται ρητά στην επίσημη ιστοσελίδα, «οι Συμπράξεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) είναι συμβάσεις, κατά κανόνα μακροχρόνιες, οι οποίες συνάπτονται μεταξύ ενός δημόσιου και ενός ιδιωτικού φορέα, με σκοπό την εκτέλεση έργων ή/και την παροχή υπηρεσιών». Συνεχίζοντας, σε αυτές τις συμβάσεις ο Δημόσιος Τομέας(εν προκειμένω ο Δήμος) α. καθορίζει τις προδιαγραφές του έργου, β. διενεργεί τον διαγωνισμό για την επιλογή του ιδιωτικού φορέα, και γ. αξιολογεί την προσφορά του ιδιωτικού φορέα, ενώ στον αντίποδα ο Ιδιωτικός Τομέας (ο ιδιώτης δλδ) α. εκπονεί τις απαραίτητες μελέτες, β. κατασκευάζει το έργο, γ. εξασφαλίζει την απαιτούμενη χρηματοδότηση, και δ. συντηρεί, διαχειρίζεται ή και λειτουργεί το έργο!!

Ως γνωστόν τα έργα ΣΔΙΤ διακρίνονται σε δύο κατηγορίες. Σε συμπράξεις για έργα ανταποδοτικού χαρακτήρα όπως στην περίπτωση του Δήμου μας για την Άρδευση και σε συμπράξεις για έργα μη ανταποδοτικού χαρακτήρα.

Τα «ανταποδοτικού χαρακτήρα έργα» είναι εκείνα για τα οποία το Δημόσιο δεν επιβαρύνεται οικονομικά αλλά αντίθετα εισπράττει μίσθωμα από τη σύμπραξη, και συνεπώς ο ιδιώτης διαχειρίζεται το έργο καθ’ όλη τη χρονική διάρκεια της σύμπραξης. Ο συμπράττων ιδιώτης αναλαμβάνει με ίδια και δανεικά κεφάλαια την κατασκευή, τη λειτουργική και οικονομική εκμετάλλευση του έργου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και με συγκεκριμένους όρους έτσι, ώστε από τα έσοδα να επιτύχει την απόσβεση και την επιθυμητή απόδοση των κεφαλαίων που επένδυσε στο έργο. Η διάρκεια της σύμβασης κυμαίνεται από 25 σε 35 χρόνια ως συνάρτηση της προβλεπόμενης περιόδου επιστροφής των επενδυμένων κεφαλαίων αυξημένων ως προς το ύψος της συμφωνηθείσας απόδοσης των κεφαλαίων του ιδιώτη. Ο βαθμός συμμετοχής σε αυτή την περίπτωση του Δημοσίου στη σύμπραξη συνήθως περιορίζεται στην εκχώρηση της γης και στη διευκόλυνση για την εξασφάλιση των αδειοδοτήσεων του έργου.

Διαβάζοντας κανείς θα αναρωτηθεί ευλόγως για ποιο λόγο παρατίθενται όλα τα παραπάνω, μα η απάντηση είναι μία και μοναδική, για να σταματήσει επιτέλους η ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ περί των ΣΔΙΤ που τεχνηέντως κάποιοι προσπαθούν να δημιουργήσουν!!

Εκθέτοντας λοιπόν αναλυτικά παραπάνω το τι είναι ΣΔΙΤ και ποιες οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των μερών, τίθενται σωρεία ερωτημάτων τα οποία ο Δήμαρχος είτε παρέλειψε σκοπίμως να απαντήσει είτε δεν θέλησε τόσο στην εισήγηση του στο δια περιφοράς Δημοτικού Συμβουλίου αλλά και στην χθεσινή του ανακοίνωση.

Η άρδευση είναι ή όχι κοινωνικό αγαθό και θα πρέπει να διαχειρίζεται ο ίδιος ο Δήμος προς εποφελεία των συνδημοτών μας;

Είναι ή όχι ιδιωτικοποίηση του Αρδευτικού Τομέα η σύμπραξη μέσω ΣΔΙΤ όπως αναφέρεται αναλυτικά ανωτέρω, όταν η διαχείριση του έργου θα την κάνει ο ιδιώτης για ένα τόσο μακροχρόνιο ορίζοντα, και όχι όπως παραπλανητικά το διαφοροποιεί ο Δήμαρχος στην ανακοίνωση του;

Εντάχθηκε η όχι η «Κατασκευή Ταμιευτήρα Άρδευσης στη θέση Ξηροκάμπι Τ.Κ. Βροντούς, και αν ναι σε ποια περιοχή της ΔΕ Δίου σκοπεύετε να δημιουργήσετε νέο Ταμιευτήρα Άρδευσης μέσω ΣΔΙΤ, τα οποία όπως αναφέρετε και στην εισήγηση σας θα βοηθήσουν στην αντιπλημμυρική προστασία της Δ.Ε. Δίου;

Σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί τους οκτώ (8) μήνες της διοίκησης σας σχετικά με την ολοκληρωμένη αντιπλημμυρική μελέτη της Διοίκησης Παπαχρήστου μέχρι σήμερα, κάνατε κάτι ως προς την ένταξη της ή μήπως μιας που την βρήκατε στο ντουλάπι τυχαίος όπως μας είπατε στο Δημοτικό Συμβούλιο και μια που την αφήσατε να κάθεται; 

Γιατί επιλέγεται από την διοίκηση του Δήμου τα ΣΔΙΤ για τον Τομέα της Άρδευσης, ως προς την δημιουργία νέου Ταμιευτήρα(εφόσον υπάρχουν οι προϋποθέσεις) και η αντικατάσταση δικτύων, όταν τα κόστη για μια τέτοια επιλογή μπορεί να τα διαχειριστεί ο ίδιος ο Δήμος μέσω ιδίων κεφαλαίων αλλά και ευρωπαϊκών προγραμμάτων τα οποία είναι σε εξέλιξη;

Πως προκύπτει η μείωση των τελών άρδευσης μέσω της επιλογής ΣΔΙΤ όταν ο ίδιος ο ιδιώτης θα έχει την διαχείριση του έργου;

Πως διασφαλίζονται οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες οι οποίες υπάρχουν στο Δήμο μας από μία τέτοια διαδικασία;

Σαφέστατα, όλα τα ανωτέρω ερωτήματα και πολλά άλλα που μπορούν να τεθούν ακόμη είναι ρητορικά και τα αντιλαμβάνεται ο κάθε συνδημότης μας. Η επιλογή της ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ της ΑΡΔΕΥΣΗΣ είναι συνειδητή επιλογή της σημερινής συνδιοίκησης του Δήμου μας και έχει πλέον ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ!!

Σας καλούμε έστω και την ύστατη στιγμή να επαναφέρεται το μείζον αυτό θέμα σε τακτική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου μετά το πέρας του Covid-19 ώστε να επανορθώσετε το λάθος σας! Δεν χωρούν εγωισμοί σε τόσο ευαίσθητα ζητήματα τα οποία θα υποθηκεύσουν το μέλλον των αγροτών και της πρωτογενής παραγωγής του Δήμου μας!! 

 Δημήτρης Ν. Μυλωνέρος

Δημοτικός Σύμβουλος Δίου-Ολύμπου

Επ. Δημοτικού Συνδυασμού Κίνησης Δημιουργίας για τον Δήμο Δίου-Ολύμπου