To νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που συζητείται αυτές τις ημέρες στην Ολομέλεια της Βουλής, το οποίο εντάσσεται στο ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας, επιχειρεί βαθιές τομές για τα ελληνικά πανεπιστήμια, φιλοδοξεί να θεραπεύσει παθογένειες δεκαετιών και υλοποιεί τις προεκλογικές δεσμεύσεις του πρωθυπουργού.
Το πιο σημαντικό, όμως, είναι, ότι το μεγάλο μέρος της κοινωνίας -υπερκομματικά- είναι υπέρ αυτών των αλλαγών. Τα ευρήματα της πρόσφατης δημοσκοπικής έρευνας της εταιρείας Marc για την εφημερίδα “ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ” για τις αλλαγές στην Παιδεία είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακά. Η συντριπτική πλειοψηφία των συμπολιτών μας που ψήφίζουν Νέα Δημοκρατία, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ-ΠΑΣΟΚ “συνυπογράφουν” τη νέα σελίδα στα ΑΕΙ.
Η ενίσχυση της πρακτικής άσκησης φοιτητών, το νέο σύστημα επιλογής καθηγητών, η θέσπιση κέντρου ψυχολογικής και συμβουλευτικής υποστήριξης σε κάθε πανεπιστήμιο για ουσιαστική στήριξη φοιτητών και πανεπιστημιακών, είναι κάποιες από τις μεταρρυθμιστικές τομές που εισάγει το νομοσχέδιο, με τις οποίες συμφωνούν οι ψηφοφόροι των τριών πρώτων κομμάτων του Ελληνικού Κοινοβουλίου με ποσοστά που κυμαίνονται ανάμεσα στο 75%-85%.
Το εν λόγω νομοθέτημα έχει ως στόχο τη δυναμική προσαρμογή του ελληνικού Πανεπιστημίου στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας, στις ευρωπαϊκές και διεθνείς εξελίξεις, και την κωδικοποίηση της υφιστάμενης κατακερματισμένης νομοθεσίας για την παροχή ενός ολοκληρωμένου πλαισίου. Θέλουμε και διεκδικούμε πανεπιστήμια αυτόνομα, ευέλικτα, εξωστρεφή, αποτελεσματικά, ανταγωνιστικά, αξιοκρατικά, σε διασύνδεση με την κοινωνία, την αγορά και τις επιχειρήσεις. Το εσωτερικό Erasmus, τα επαγγελματικά μεταπτυχιακά και τα βιομηχανικά διδακτορικά, είναι κάποιες από καινοτομίες που θεσπίζει το νομοσχέδιο.
Αλλά και η φωνή των φοιτητών δυναμώνει και γίνεται πιο ισχυρή και αποτελεσματική. Οι φοιτητικές παρατάξεις δεν καταργούνται, όπως βιάστηκαν κάποιοι να προδικάσουν, αλλάζει όμως ο τρόπος της συμμετοχής και εκπροσώπησης των φοιτητών στα πανεπιστημιακά όργανα.
Για πρώτη φορά προβλέπεται μέριμνα από την πλευρά της πανεπιστημιακής κοινότητας για χάραξη και υλοποίηση ισότιμης πρόσβασης των ΑμεΑ και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και την εφαρμογή μέτρων ισότιμης πρόσβασης τους σύμφωνα με τα διεθνή δεδομένα.
O νέος νόμος-πλαίσιο δίνει νέα πνοή στο ακαδημαϊκό χάρτη της πατρίδας μας και αναβαθμίζει τα ελληνικά πανεπιστήμια με μακροχρόνια αποτελέσματα.
*To άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
*Ο Φώντας Μπαραλιάκος είναι Βουλευτής Πιερίας ΝΔ
Εισηγητής του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας «Νέοι Ορίζοντες για τα ΑΕΙ»