Ερώτηση της “Ελληνικής Λύσης” και του Κυριάκου Βελόπουλου για τις εργασίες της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου στη σήραγγα Κατερίνης – Τι απαντά η Γ. Γραμματεία Υποδομών

Πολιτική

Για “ατελείωτη η κοροϊδία της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.” σχετικά με τις εργασίες στη σήραγγα Κατερίνης, κάνει λόγο σε ερώτηση του στη Βουλή, ο πρόεδρος της “Ελληνικής Λύσης Κυριάκος Βελόπουλος, προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών.

Η ερώτηση

ΘΕΜΑ:  «Ατελείωτη η κοροϊδία της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. σχετικά με τη σήραγγα της Κατερίνης»

Κύριε Υπουργέ,

Όπως ενημερωθήκαμε, για τέταρτο κατά σειρά καλοκαίρι καθιστά η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε προβληματική την πρόσβαση στην άκρως τουριστική ακτογραμμή της Πιερίας, διότι αναβάλλει με διάφορα προσκόμματα την αναβάθμιση και εντέλει την τελική παράδοση της σήραγγας Κατερίνης (ρεύμα προς Αθήνα). Συμφώνως λοιπόν πρόσφατης επικαιροποιημένης ανακοίνωσής της η νέα καθυστέρηση οφείλεται, ενώ έχουν «σχεδόν» ολοκληρωθεί τα απαραίτητα έργα, σε ανεκτέλεστα και απαιτούμενα τελικά δοκιμαστικά. Τα εν λόγω ήταν προγραμματισμένα να εκτελεστούν από τις 10 Ιουνίου μέχρι τις 10 Ιουλίου. Ωστόσο, αυτή η διαδικασία, διάρκειας τεσσάρων εβδομάδων, μετατέθηκε για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Εξηγήστε μας τους λόγους εξαιτίας των οποίων ευθύς εξαρχής της λειτουργίας των σηράγγων της Κατερίνης δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις ώστε να ευθυγραμμίζονται με τα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφαλείας με συνέπεια κατόπιν και κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών να διεξάγονται απαραίτητες παρεμβάσεις προκειμένου να ευθυγραμμιστούν με τα εν λόγω;
  2. Θεωρείτε ότι υφίσταται χρονική υπέρβαση, όταν η αναβάθμιση των σηράγγων συνεχώς αναβάλλεται κι αν ναι, συντρέχουν λόγοι επιβολής ποινών στην αναφερόμενη εταιρεία για τις συνεχείς καθυστερήσεις αναβάθμισης;

Ο ερωτών Βουλευτής

ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ

Η απάντηση της Γ. Γραμματείας Υποδομών

Σε συνέχεια της εν θέματι Ερώτησης, η οποία μας διαβιβάστηκε με το ανωτέρω σχετικό έγγραφο του Τμήματος Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, αναφορικά με το θέμα που θίγεται σε αυτή και άπτεται των αρμοδιοτήτων της Υπηρεσίας μας σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Σκοπός των εργασιών αναβάθμισης στην Σήραγγα Κατερίνης είναι

  • Η εναρμόνιση με την ελληνική νομοθεσία (ΠΔ230/2007)
  • Η άνευ όρων αδειοδότηση της σήραγγας από τη ΔΑΣ και ο ορισμός του καθεστώτος διέλευσης των επικίνδυνων εμπορευμάτων (κατηγορία Α κατά ADR).
  • Ταυτόχρονη εκτέλεση εργασιών βαριάς συντήρησης
  • Προστασία και αναβάθμιση του Αυτ/μου

Ο σχεδιασμός της αναβάθμισης έγινε σύμφωνα με:

  • τις απαιτήσεις ασφαλείας του ΠΔ230/2007
  • τις τεχνικές προδιαγραφές της ΣΠ
  • τις προτάσεις της ΔΑΣ και της ΕΥΔΕ/ΚΣΕΣΠ (πλέον των συμβατικών υποχρεώσεων)

Oι εργασίες ενίσχυσης δομικής επάρκειας έναντι φωτιάς και αποκατάστασης/ αναβάθμισης των Η/Μ εγκαταστάσεων στο Τεχνικό Υπογειοποίησης Κατερίνης ξεκίνησαν την 01.04.2022 στον κλάδο προς Θεσσαλονίκη με αμφιδρόμηση της κυκλοφορίας στον κλάδο προς Αθήνα.

Κατά την εξέλιξη των εργασιών επισημάνθηκαν τα εξής:

  1. Η πανδημία του κορονοιού και τα περιοριστικά μέτρα παγκοσμίως επέδρασαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας και μετά την λήξη των μέτρων, στη διαδικασία παραγωγής του απαιτούμενου εξοπλισμού/ υλικών, στην εφοδιαστική αλυσίδα και στην παράδοση των υλικών στο έργο, με αποτέλεσμα τη γενικότερη καθυστέρηση. Η εν λόγω καθυστέρηση δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθεί συνολικά αν και έγινε κάθε δυνατή προσπάθεια για την έγκαιρη παραγγελία των υλικών και του κρίσιμου εξοπλισμού.
  2. Επιπλέον σημαντική επίδραση στο έργο είχε και ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας, ο οποίος επηρέασε εκτός από τις τιμές των υλικών και την εφοδιαστική αλυσίδα με αποτέλεσμα καθυστερήσεις στην παραγωγή και στην παράδοση των υλικών.
  3. Σύμφωνα με τη σχετική επιστολή της Διοικητικής Αρχής Σηράγγων (ΔΑΣ) τέθηκαν ορισμένες πρόσθετες απαιτήσεις αναφορικά με τα απαιτούμενα συστήματα ασφαλείας κατά τη διάρκεια των εργασιών που οδήγησαν στην εγκατάσταση νέου και ενίσχυση υφισταμένου Ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού (π.χ. αεροκουρτίνες για την αποφυγή διάδοσης καπνού, πρόσθετος φωτισμός εκκένωσης, οδεύσεις διαφυγής, ενίσχυση του συστήματος ελέγχου κυκλοφορίας, δημιουργία νέων σεναρίων SCADA κλπ), προκειμένου να επιτραπεί η αμφιδρόμηση της κυκλοφορίας. Η εκπόνηση νέων ειδικών μελετών, προμήθεια, παράδοση και εγκατάσταση του ανωτέρω εξοπλισμού οδήγησε σε πρόσθετη καθυστέρηση ολοκλήρωσης των προκαταρκτικών εργασιών και συνεπώς και σε καθυστέρηση της αμφιδρόμησης και του κυρίως έργου.
  4. Επίσης η κατάσταση της Σήραγγας όπως παρελήφθη από τον Παραχωρησιούχο και ειδικότερα πρόσθετα προβλήματα και αποκλίσεις από το μητρώο του έργου, τα οποία δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθούν στο παρελθόν και κατέστη δυνατόν να εντοπιστούν μόνο μετά την αποξήλωση εγκατεστημένων συστημάτων, είχαν αρνητική επίπτωση στην πρόοδο των εργασιών. Ειδικότερα:
    1. Η αστοχία στεγάνωσης των τοιχίων της σήραγγας επέτρεπε την εισροή ομβρίων στο κανάλι διέλευσης του αγωγού πυρόσβεσης, γεγονός το οποίο σε συνδυασμό με την κάλυψη του αγωγού πυρόσβεσης με άμμο οδήγησε στην διάβρωση του αγωγού και στην ανάγκη αντικατάστασής του.
    1. Μετά τον καθαρισμό από την άμμο των καναλιών καλωδίων και την αποκάλυψη των καλωδίων, διαπιστώθηκε ότι το σύστημα γειώσεων της σήραγγας δεν έχει εγκατασταθεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα για την ασφαλή λειτουργία των Ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων με συνέπεια την αναγκαιότητα πρόσθετης μελέτης, προμήθειας υλικών και εργασίας και κατά συνέπεια πρόσθετης καθυστέρησης.
    1. Διαπιστώθηκε η ύπαρξη παροχικών καλωδίων μη ελεύθερων αλογόνου (ως όφειλαν σύμφωνα με το μητρώο του έργου) και κατά συνέπεια εκτός προδιαγραφών, με συνέπεια την έκλυση τοξικών καπνών σε περίπτωση φωτιάς και ως εκ τούτου να απαιτηθεί η αντικατάστασή τους.
  5. Επισημαίνεται επίσης, η αρνητική επίπτωση που είχε στο έργο η μεγάλη καθυστέρηση ολοκλήρωσης του Περιφερειακού Κατερίνης, ενός έργου που τελικά ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο 2024 (22-03-2024,μετά από 11 χρόνια από την έναρξή του) και να καταστεί έτσι δυνατή η εκτροπή της κυκλοφορίας του ΠΑΘΕ μέσω αυτού (έστω και για μέρος της ολικής χρονικής διάρκειας του έργου της σήραγγας) καθιστώντας έτσι δυνατή την παράλληλη εκτέλεση εργασιών στους 2 κλάδους της σήραγγας με προφανή χρονικά οφέλη και μείωση της όχλησης των χρηστών.
  • Με εντολή του Ελ. Δημοσίου (αρ. πρωτ. ΕΥΔΕ/ΚΣΕΣΠ/Γ/196297/20-06-2023 έγγραφο) αναστάλθηκαν οι εργασίες, προκειμένου να περιοριστεί η όχληση της αστικής ζώνης Κατερίνης κατά την διάρκεια της φάσης ολικού αποκλεισμού της σήραγγας κατά την θερινή περίοδο (Ιούλιος έως τέλος Σεπτεμβρίου 2023) μετά από αίτημα τοπικών φορέων.
  • Συνέπεια της καθυστέρησης της ολοκλήρωσης της Περιφερειακής Οδού ήταν η έκδοση εντολής από την Υπηρεσία για εκτέλεση των εργασιών της επόμενης φάσης ολικού αποκλεισμού μετά την ολοκλήρωση της Περιφερειακής Οδού, η οποία σύμφωνα με έγγραφη ενημέρωση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας προβλεπόταν για την 1η Δεκεμβρίου 2023. Τελικά η Περιφερειακή Οδός ολοκληρώθηκε στο τέλος Μαρτίου 2024 (22-03-2024). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την έναρξη του ολικού αποκλεισμού την 08.04.2024, αντί του Ιουλίου 2023. Ακολούθησε ο ολικός αποκλεισμός της σήραγγας, ο οποίος ολοκληρώθηκε την 13.05.2024 και εν συνεχεία ξεκίνησαν οι εργασίες της 2ης φάσης στον κλάδο προς Αθήνα.
  • Τέλος ενώ οι εργασίες της 2ης φάσης είχαν ολοκληρωθεί στο τέλος Μαΐου 2025, ο απαιτούμενος τελικός ολικός αποκλεισμός για τον έλεγχο και δοκιμές λειτουργίας συνολικά του έργου, αναβλήθηκε κατόπιν απαίτησης τοπικών αρχών και φορέων, λόγω της θερινής περιόδου 2025 και θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο 2025, με σκοπό να παραδοθεί πλήρως το έργο σε κυκλοφορία τον Οκτώβριο 2025.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω και τις γενικές και ειδικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν κατά τη διάρκεια των εργασιών, εγκρίθηκαν επικαιροποιήσεις του χρονοδιαγράμματος του έργου, κρίνοντας εύλογες τις καθυστερήσεις και μη ύπαρξη υπευθυνότητας του Παραχωρησιούχου για αυτές, συνεπώς δεν υφίσταται οποιοδήποτε ζήτημα περί ποινικών ρητρών.

Ο Αν. Προϊστάμενος της ΕΥΔΕ/ΚΣΕΣΠ