H μεθοδολογία και o χρόνος παρουσίασης του πορίσματος του δυστυχήματος των Τεμπών της 28.2.23 – Το πόρισμα

Κοινωνία

Αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων της διοίκησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ στις 19.9.23, έγινε επίσημο αίτημα στον ERA από τον πρόεδρο του σιδηροδρομικού τομέα για την επείγουσα άμεση συνδρομή του  στη διερεύνηση.των Τεμπών.

Η επιτροπή διερεύνησης των Τεμπών του  ΕΟΔΑΣΑΑΜ, την πλειοψηφία της οποίας αποτελούν στελέχη του ERA. ξεκίνησε επίσημα  το έργο της τον Φεβρουάριο του 2024 με την μετάταξη των πρώτων διερευνητών και οργανώθηκαν οι επιτόπου αυτοψίες και οι συνεντεύξεις με στελέχη εμπλεκόμενων φορέων και οργανισμών. Είχε προηγηθεί η ανωτέρω προσφυγή στον ERA καθώς και η έλευση των ειδικών του ERA από τον Οκτώβριο του 2023 και η συλλογή του διαθέσιμου τότε υλικού.

Έχουν πραγματοποιηθεί 70 περίπου συνεντεύξεις με στελέχη που προέρχονται από τους εμπλεκόμενους 10 φορείς, οργανισμούς, εταιρείες και υπηρεσίες. Επίσης η επιτροπή έχει έρθει σε επαφή και συνεργάζεται με συγγενείς των θυμάτων καθώς και με πραγματογνώμονες αυτών για την διερεύνηση του ατυχήματος, ενώ δηλώνει ανοικτή και πρόθυμη να συναντηθεί ανά πάσα στιγμή με όσες   οικογένειες, νομικούς εκπροσώπους ή πραγματογνώμονες που εκπροσωπούν τα θύματα και τις οικογένειες τους δεν έχουν ήδη έρθει σε επαφή μαζί της και έχει λάβει υπόψη της όλα τα στοιχεία που έχουν κατατεθεί από τα θύματα στις δικαστικές αρχές και συνεχίζει να λαμβάνει  τακτικά από αυτές όλο το προανακριτικό υλικό.

Κατά την διάρκεια της διερεύνησης η επιτροπή έκρινε ότι έχουν συγκεντρωθεί αρκετά στοιχεία για να δικαιολογηθεί η έκδοση μιας επείγουσας Σύστασης Ασφαλείας (2024-01RL) την 7/6/2024, με την οποία ζήτησε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να συνεργαστούν για την εφαρμογή μιας ασφαλούς μεθοδολογίας για την επικοινωνία και την υιοθέτηση ενός μέσου που επιτρέπει την άμεση επικοινωνία ένας προς έναν μεταξύ των σταθμαρχών και των οδηγών συρμών.

Παράλληλα είχαν εκκινήσει να διεξάγονται πραγματογνωμοσύνες σε ειδικά ινστιτούτα του εξωτερικού για ειδικά θέματα που ανέκυψαν κατά τη διερεύνηση (έκρηξη μετά τη σύγκρουση και αιτιολόγηση αυτής, εξέταση καθισμάτων αναφορικά με αντιπυρικές προδιαγραφές).

Το έργο της επιτροπής ολοκληρώθηκε και η Τελική Έκθεση παρουσιάστηκε σήμερα.

Το πόρισμα συγγράφηκε στα αγγλικά (δεδομένης της σύνθεσης της επιτροπής με ειδικούς του ERA) και θα μεταφραστεί.

Επισημαίνεται ότι η διερεύνηση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ είναι ανεξάρτητη από την δικαστική έρευνα αλλά και από την έρευνα άλλων σιδηροδρομικών φορέων. Επίσης η έρευνα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν αφορά την απόδοση υπαιτιότητας ή ευθύνης αλλά την έκδοση συστάσεων ασφαλείας με σκοπό την βελτίωση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού συστήματος

Το πόρισμα στην Αγγλική γλώσσα