Tσίπρας στα Σκόπια: «Άναψε φωτιές» για το αεροδρόμιο «Μακεδονία»

Πολιτική

 Οι δύο πρωθυπουργοί: προσπάθησαν να εμπεδώσουν τη συμφωνία των Πρεσπών, μήπως ακολουθήσουν και οι λαοί τους. Όπως ήταν φυσικό λοιπόν, μέσω της επίσκεψης επιχείρησαν να σηματοδοτήσουν το τέλος μιας περιόδου αντιπαράθεσης. Εξάλλου, ο Τσίπρας το παραδέχτηκε: «το στοίχημα είναι να δικαιώσουμε αυτούς που συμφώνησαν και να πείσουμε αυτούς που διαφώνησαν».
Οι selfies, οι εναγκαλισμοί, τα διάπλατα χαμόγελα, οι φιλοφρονήσεις, οι κοινές  ανησυχίες και οι εξαγγελίες περί οικονομικών ευκαιριών και προσοδοφόρων συνεργασιών δεν μοιάζουν αρκετές, ώστε να σταματήσουν την πολιτική και δημοσκοπική αιμορραγία της κυβέρνησης. Μένει ωστόσο να φανεί, αν και πόσο εθνικά ωφέλιμος είναι ο στενός οικονομικός και εμπορικός εναγκαλισμός των δύο χωρών. Και κυρίως πόσο ισότιμος.

Τσίπρας και Ζάεφ


Τσίπρας και Ζάεφ δεσμεύτηκαν να προωθήσουν την αποφυγή διπλής φορολόγησης η οποία αποτελούσε τροχοπέδη για τη μέχρι τώρα εμπορική κίνηση, την τελωνειακή συνεργασία για την διευκόλυνση των εμπορικών συναλλαγών, οι οποίες, αν διευκολυνθούν, θα ενισχυθούν περαιτέρω. Επιπλέον, το μνημόνιο μεταξύ των κεντρικών αγορών των δύο χωρών, θα προωθήσει επεκτάσεις επενδύσεων και πρόσθετη τόνωση στις κοινές εμπορικές σχέσεις. Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννης Δραγασάκης παρουσίασε δώδεκα προτάσεις για την συνεργασία των δύο χωρών. Οι προτάσεις και οι δράσεις στις οποίες εστιάζει το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης αφορούν τεχνικά ζητήματα της συνεργασίας των δύο χωρών, αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων και μεταφορά τεχνογνωσίας. Ενεργειακά έργα περιελάβανε μεταξύ άλλων η ατζέντα των συνομιλιών της ελληνικής και της σκοπιανής αντιπροσωπείας, για ένα εκ των οποίων, που είναι και το σημαντικότερο, θα υπογραφεί συμπληρωματικό μνημόνιο. Αφορά τον περίφημο αγωγό φυσικού αερίου που θα συνδέει Ελλάδα και Σκόπια, με προοπτική επέκτασης του προς Κόσοβο και Μαυροβούνιο, και διασύνδεση όλων αυτών, με τον υπό ολοκλήρωση TAP, ένα σχέδιο που αποσκοπεί στην ενεργειακή απεξάρτηση των Δ. Βαλκανίων από τη Ρωσία, για αυτό και στηρίζεται ένθερμα από τις ΗΠΑ. Παρά την απόβαση επιχειρηματιών και το θερμό κάλεσμα του Σκοπιανού πρωθυπουργού στους Έλληνες επιχειρηματίες, πρέπει να σημειωθεί ότι και πριν την συμφωνία των Πρεσπών η ελληνική επιχειρηματική δραστηριότητα, ιδιαίτερα των επιχειρήσεων της βόρειας Ελλάδας, δεν ήταν μικρή στα Σκόπια. Συγκεκριμένα, υπήρξε περίοδος όπου οι διμερείς οικονομικές σχέσεις ήταν καλύτερες. Από το  1997 μέχρι το 2016 οι ελληνικές επενδύσεις στην γειτονική χώρα ήταν πάνω από 1,5 δισ, ενώ στην γειτονική χώρα δραστηριοποιούνταν περισσότερες από 400 επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων με 25.000 θέσεις εργασίας.

Υπογραφές σημαντικών συμφωνιών και μνημόνιων συνεργασίας


Κατά τις διμερείς επαφές Tσίπρα-Ζάεφ και τις υπογραφές σημαντικών συμφωνιών και μνημόνιων συνεργασίας, ξεχωρίζει εκείνο που προβλέπει ότι η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα αναλάβει την ευθύνη ασφάλειας και επιτήρησης του εναέριου χώρου της Βόρειας Μακεδονίας. Εκτός από αυτό όμως τα Σκόπια θα αποκτήσουν και εμπορική πρόσβαση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, οι στρατιωτικοί τους θα εκπαιδευτούν σε ελληνικές σχολές. Εν μέσω αυτής της προσφοράς τεχνογνωσίας, αλλά και προστασίας, μόνο απαρατήρητη δεν πέρασε η δήλωση του Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος κατά την κοινή συνέντευξη τύπου που παραχώρησε με τον Ζόραν Ζάεφ στα Σκόπια αναφέρθηκε στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» αποκαλώντας το «αεροδρόμιο της Μίκρας». 


Το «αεροδρόμιο της Μίκρας». 

Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός μιλώντας για την αμυντική συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών επισήμανε ότι η Ελλάδα θα επιτηρεί τον εναέριο χώρο ενώ η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα ελέγχει «με το ραντάρ του αεροδρομίου της Μίκρας» (σσ: το ραντάρ βρίσκεται στην Περαία). Η παραπάνω αναφορά προκάλεσε πολλές αντιδράσεις, καθώς πολλοί δεν την εξέλαβαν ως ένα εκ παραδρομής λάθος αλλά μια προαναγγελία για την αλλαγής του ονόματος του αεροδρομίου «Μακεδονία« της Θεσσαλονίκης. 

Σημειώνεται πως το αεροδρόμιο λεγόταν «αεροδρόμιο της Μίκρας» μέχρι το 1992 οπότε και άλλαξε σε «αεροδρόμιο Μακεδονία» ή ολογράφως  Διεθνής Κρατικός Αερολιμένας Θεσσαλονίκης «Μακεδονία». Ιδιαίτερα περίεργο λεκτικό ολίσθημα… Ειδικά όταν έχουν υπάρξει καταγγελίες υπαλλήλων που ισχυρίζονται ότι ανεπίσημα τους προτρέπουν να μην το αποκαλούν πλέον «Μακεδονία».

πηγή: πρώτο θέμα