Η ειδική δημόσια συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κατερίνης για τον απολογισμό πεπραγμένων της Δημοτικής Αρχής για το 2024

Κοινωνία

ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 77 ΠΑΡ. 5 ΤΟΥ Ν. 3852/2010 ΣΕ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΜΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 217 ΤΟΥ Ν. 3463/2006 ΕΤΟΣ 2024

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ο θεσμός του «Συµπαραστάτη» του ∆ηµότη και της Επιχείρησης καθιερώνεται για πρώτη φορά με τον Ν. 3852/2010, ως ένας νέος θεσμός διαβούλευσης. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης αποτελεί έναν θεσμό εσωτερικής διαμεσολάβησης μεταξύ πολιτών, επιχειρήσεων και ΟΤΑ, για την καταπολέμηση της κακοδιοίκησης τόσο σε δήμους όσο και σε περιφέρειες, για την ενίσχυση της διαφάνειας και την βελτίωση των δημοτικών υπηρεσιών.

Ο συμπαραστάτης έχει ως αποστολή, πέραν από την έγκαιρη καταπολέμηση της κακοδιοίκησης, τη διασφάλιση της αμεροληψίας των δημοτικών αρχών, τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων, καθώς και την αποσυμφόρηση των αιρετών οργάνων του δήμου από τη συσσώρευση αιτημάτων και παραπόνων των πολιτών.

Μέσω του θεσμού του συμπαραστάτη επιδιώκεται η επίλυση προβλημάτων που προκύπτουν μεταξύ δημοτών και δημοτικών υπηρεσιών στο πλαίσιο του ίδιου του ΟΤΑ, χωρίς την προσφυγή από τον πολίτη σε ελεγκτικούς μηχανισμούς και τη δικαιοσύνη, με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση διαδικασιών, πόρων, χρόνου, χρήματος και την ελαχιστοποίηση της ταλαιπωρίας των πολιτών.

Ο θεσμός δεν έτυχε από την αρχή της νομοθετικής καθιέρωσης του της καθολικής αποδοχής από τους ΟΤΑ. Η ιστορία του θεσμού στο Δήμο Κατερίνης είναι βραχύχρονη, καθόσον στο Δήμο Κατερίνης επιλέχθηκε για πρώτη φορά συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης στο τέλος της θητείας του προηγούμενου δημοτικού συμβουλίου.

Εκ του λόγου αυτού εξηγείται εν μέρει η μη εξοικείωση των πολιτών με τον θεσμό του συμπαραστάτη και τον τρόπο λειτουργίας του, όπως και η έλλειψη στατιστικών στοιχείων σε σχέση με το είδος και το περιεχόμενο των καταγγελιών των πολιτών, τις καταγγελλόμενες δημοτικές υπηρεσίες κλπ.

Το παρόν δημοτικό συμβούλιο με τίμησε και με επέλεξε ως συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης με την υπ’ αριθμ. 72/2024 απόφαση του, με διευρυμένη πλειοψηφία 30 ψήφων από τις 35 του συνολικού αριθμού των μελών του δημοτικού συμβουλίου.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ

Το θεσμικό πλαίσιο βάσει του οποίου λειτουργεί ο θεσμός του συμπαραστάτη οριοθετείται από τις διατάξεις του άρθρου 77 του ν. 3852/2010, το οποίο έχει ως εξής:

Συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης

«1. Στους δήμους άνω των είκοσι χιλιάδων (20.000) κατοίκων, καθώς και στους νησιωτικούς δήμους, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, επιλέγεται, κατόπιν προκηρύξεως που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του δήμου, πρόσωπο εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας, ως συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης. Υποψηφιότητες υποβάλλονται με δήλωση που κατατίθεται στο προεδρείο του δημοτικού συμβουλίου κατά την έναρξη της διαδικασίας επιλογής. Ως συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης δεν μπορεί να επιλεγεί αιρετός δήμου, περιφέρειας ή βουλευτής. Ως προς το αξίωμα του συμπαραστάτη του δημότη ισχύουν τα κωλύματα και τα ασυμβίβαστα που προβλέπονται στο άρθρο 10 του ν. 4804/2021 (Α` 90). Η θητεία του συμπαραστάτη ακολουθεί τη θητεία των δημοτικών αρχών.

2. Η διαδικασία για την επιλογή του συμπαραστάτη γίνεται εντός δύο (2) μηνών από την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών. Ο Συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης επιλέγεται με απόφαση, η οποία λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία και με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) του συνόλου των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου. Αν δεν επιτευχθεί η επιλογή, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται κατά την ίδια ή μεταγενέστερη συνεδρίαση με την ίδια πλειοψηφία. Είναι επιτρεπτή με την ίδια πλειοψηφία και την αυτή διαδικασία η ανάκληση του συμπαραστάτη για πλημμελή εκτέλεση των καθηκόντων του, με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

3. Ο συμπαραστάτης δέχεται ενυπόγραφες καταγγελίες άμεσα θιγόμενων φυσικών ή νομικών προσώπων για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του δήμου, των νομικών του προσώπων και των επιχειρήσεών του και ασκεί διαμεσολάβηση προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός τριάντα (30) ημερών στους ενδιαφερομένους ως προς τις ενέργειες στις οποίες ο ίδιος προέβη μετά τη λήψη της καταγγελίας τους. Ο συμπαραστάτης υποστηρίζεται διοικητικά από τις υπηρεσίες του δήμου, οι οποίες είναι υποχρεωμένες να παρέχουν κάθε δυνατή συνδρομή. Κατά την εξέταση καταγγελιών, ο συμπαραστάτης μπορεί να αιτηθεί στοιχεία από το αρχείο των υπηρεσιών του δήμου, υπό την επιφύλαξη των διατάξεων του π.δ. 28/2015 (Α` 34) για την πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα και στοιχεία. Εφόσον, ύστερα από εξέταση καταγγελίας, προκύψουν φαινόμενα κακοδιοίκησης, ο συμπαραστάτης δύναται να υποβάλλει συστάσεις προς τις υπηρεσίες του δήμου για την αποτροπή επανάληψής τους.

4. Η υποβολή καταγγελίας ή αναφοράς στο συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης δεν αναιρεί τη σχετική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη ως ανεξάρτητης αρχής, ούτε τις Αρμοδιότητες άλλων ελεγκτικών οργάνων και αρχών, καθώς και του Ελεγκτή Νομιμότητας.

5. Ο Συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης συντάσσει ετήσια έκθεση. Η ετήσια έκθεση παρουσιάζεται από τον ίδιο και συζητείται στην ειδική δημόσια συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για τον απολογισμό της δημοτικής αρχής κατά τις διατάξεις του άρθρου 217 του Κ.Δ.Κ., εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της. Ο συμπαραστάτης μπορεί επίσης να προβαίνει στη διατύπωση προτάσεων βελτίωσης της δημοτικής Διοίκησης και των σχέσεων της με το κοινό, τόσο στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσης του, όσο και επ’ ευκαιρία σημαντικών προβλημάτων κακοδιοίκησης που ο ίδιος εντοπίζει. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, οι ειδικές προτάσεις του συμπαραστάτη υποβάλλονται στον δήμαρχο και κοινοποιούνται στο δημοτικό συμβούλιο και στον γενικό γραμματέα του δήμου. Τόσο η ετήσια έκθεση όσο και οι ειδικές προτάσεις του συμπαραστάτη αναρτώνται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του δήμου με φροντίδα των δημοτικών υπηρεσιών.

6. Ο Συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης λαμβάνει αντιμισθία ισόποση με την αντιμισθία του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου. Ως προς την καταστατική θέση και τις ευθύνες του συμπαραστάτη και της επιχείρησης ισχύουν οι σχετικές διατάξεις για τους δημοτικούς συμβούλους.

7.α. Η μυστική ψηφοφορία επιλογής του Συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης δύναται να πραγματοποιείται σε ειδική συνεδρίαση που διεξάγεται με τηλεδιάσκεψη για τον σκοπό της επιλογής του συμπαραστάτη, μέσω του ειδικού πληροφοριακού συστήματος με την ονομασία “Ψηφιακή Κάλπη ΖΕΥΣ“ της ανώνυμης εταιρείας του Ελληνικού Δημοσίου με την επωνυμία ‘‘Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας Α.Ε. (Ε.Δ.Υ.Τ.Ε. Α.Ε.)’’. Για τη διαδικασία του πρώτου εδαφίου δεν εφαρμόζεται το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1. β. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθορίζονται ο τρόπος διεξαγωγής της διαδικασίας επιλογής του Συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης μέσω ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, οι αναγκαίες τεχνικές λεπτομέρειες σχετικά με την ηλεκτρονική ψηφοφορία και ρυθμίζεται κάθε ειδικότερο τεχνικό θέμα.».

ΟΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ

Ο θεσμός του δημοτικού διαμεσολαβητή ή τοπικού συνηγόρου του πολίτη (local ombudsman) εισήχθη στην Ελλάδα με το Πρόγραμμα “Καλλικράτης”.

Πολύ πριν την θέσπιση του νόμου αυτού, η ίδρυση ενός συνηγόρου του πολίτη που θα λειτουργεί σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο έχει αποτελέσει αντικείμενο ευρωπαϊκών συστάσεων που εδώ και δεκαετίες έχουν απευθύνει τα όργανα του Συμβουλίου της Ευρώπης προς τα κράτη μέλη.

Οι δημοτικές αρχές και οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν ότι ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης θεσμοθετήθηκε σε συμμόρφωση της Ελλάδας προς αυτές τις

συστάσεις και τα ψηφίσματα του Συμβουλίου της Ευρώπης. Τα ευρωπαϊκά κείμενα που συνιστούν στα κράτη να ιδρύσουν και να ενισχύσουν τον θεσμό, περιλαμβάνουν και

κατευθυντήριες γραμμές και αρχές για την καλή λειτουργία του.

Η τήρηση των συστάσεων αυτών είναι σημαντική για την σχέση της χώρας με το Συμβούλιο της Ευρώπης, ενώ συμβάλλει στην σωστή λειτουργία του θεσμού, καθώς συνοψίζει την ευρωπαϊκή εμπειρία των καλών πρακτικών σε σχέση με το θέμα. Γι’ αυτό, η εφαρμογή του άρθρου 77 Ν. 3852/2010 και η εν γένει λειτουργία του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης πρέπει να ακολουθούν τα αναφερόμενα στα ευρωπαϊκά κείμενα.

Οι κυριότερες εξ αυτών είναι οι παρακάτω:

Σύσταση αριθμ. R (85)13 της Επιτροπής Υπουργών προς τα κράτη μέλη για τον Θεσμό του Εθνικού, Περιφερειακού και Τοπικού Συνηγόρου του Πολίτη (Θεσπίστηκε από την Επιτροπή των Υπουργών στις 23 Σεπτεμβρίου 1985, στην 388η συνάντηση των Αναπληρωτών Υπουργών).

Με την παραπάνω σύσταση, η Επιτροπή των Υπουργών, σύμφωνα με τους όρους του άρθρου 15 β του Καταστατικού του Συμβουλίου της Ευρώπης, θεωρώντας ότι σκοπός του Συμβουλίου της Ευρώπης είναι να επιτύχει μεγαλύτερη ενότητα μεταξύ των μελών του, ιδίως με την διατήρηση και περαιτέρω πραγμάτωση των ανθρώπινων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών, καλώντας τα κράτη να διορίσουν Συνηγόρους του Πολίτη σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο ή σε ειδικούς τομείς της δημόσιας διοίκησης, συνέστησε στις κυβερνήσεις των κρατών μελών μεταξύ άλλων «να εξετάσουν την δυνατότητα διορισμού ενός Συνηγόρου του Πολίτη σε εθνικό, περιφερειακό ή τοπικό επίπεδο ή σε ειδικούς τομείς της δημόσιας διοίκησης». Το ίδιο έτος, η Επιτροπή Υπουργών θέσπισε το Ψήφισμα (85)8 για την συνεργασία μεταξύ των Συνηγόρων και του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Σύσταση αριθμ. 61 (1999) του Κογκρέσου των Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών της Ευρώπης για τον ρόλο των Τοπικών και Περιφερειακών Διαμεσολαβητών/Συνηγόρων του Πολίτη στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων των πολιτών.

Το Κογκρέσο συνιστά: Ι. Στις κυβερνήσεις των κρατών μελών που δεν έχουν ακόμη τέτοιον θεσμό: να ενθαρρύνουν την ίδρυση Γραφείων Συνηγόρων σε εθνικό επίπεδο, καθώς επίσης και σε δημοτικό και περιφερειακό επίπεδο και να διασφαλίσουν ότι οι τοπικές και περιφερειακές Αρχές μπορούν να βοηθήσουν στην επαύξηση της προστασίας των πολιτών και των μειονοτήτων και στον σεβασμό του κράτους δικαίου και να βελτιώσουν την διαχείριση των δημόσιων υποθέσεων και την λειτουργία των αρχών, με τα κατάλληλα νομικά και δημοσιονομικά εργαλεία και ΙΙ. Στις κυβερνήσεις των κρατών μελών που ήδη έχουν τέτοιον θεσμό σε εθνικό επίπεδο: να λάβουν μέτρα εισαγωγής του θεσμού και σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο και κατάλληλης ενημέρωσης των πολιτών για την φύση του θεσμού και τις δυνατότητες που προσφέρει.

Ψήφισμα 80 (1999) του Κογκρέσου των Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών της Ευρώπης για τον ρόλο των τοπικών και περιφερειακών Διαμεσολαβητών/Συνηγόρων στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων των πολιτών.

Με το παραπάνω ψήφισμα διακηρύσσεται ότι ο θεσμός των τοπικών και περιφερειακών Συνηγόρων συμβάλλει στην εφαρμογή των αρχών του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ότι η πρακτική της “θεσμικής διαμεσολάβησης” θα πρέπει να ενισχυθεί όπου ήδη υπάρχει και να εισαχθεί επίσημα σε Δήμους και Περιφέρειες που δεν έχουν ακόμη αυτόν τον μηχανισμό προστασίας των πολιτών. Επίσης, καλούνται οι τοπικές και περιφερειακές Αρχές που ήδη έχουν τον θεσμό να ιδρύσουν ένα εθνικό δίκτυο τοπικών και περιφερειακών Διαμεσολαβητών για τη συγκέντρωση εμπειριών και να εξεταστεί η δυνατότητα της συνεργασίας και εναρμόνισης για την επίλυση των προβλημάτων των Πολιτών με τις Δημόσιες Αρχές. Ταυτόχρονα θεσπίζει σε ιδιαίτερο κείμενο, που παρατίθεται ως Παράρτημα, τις «Αρχές που διέπουν τον θεσμό του Διαμεσολαβητή σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο». Στο παραπάνω κείμενο ορίζεται ότι, κατά τον καθορισμό των εξουσιών και καθηκόντων του Συνηγόρου, θα πρέπει να προβλέπεται : i. μια συμβουλευτική λειτουργία, για να βοηθά τα άτομα να λύνουν τα προβλήματά τους με τις Δημόσιες Αρχές, ii. η ουσιώδης λειτουργία της εποπτείας και μεσολάβησης, iii. η λειτουργία της δημοσιότητας, η οποία είναι αναγκαία για να βοηθηθεί η επίλυση υποθέσεων κακοδιοίκησης στην πηγή τους και για να γίνουν οι Δημόσιες Αρχές πιο αποτελεσματικές, τηρώντας τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Ψήφισμα 191 (2004) του Κογκρέσου των Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών για τους Περιφερειακούς Συνηγόρους του Πολίτη.

Ένας Θεσμός στην υπηρεσία των δικαιωμάτων των πολιτών, με τον οποίο ενθαρρύνονται οι ευρωπαϊκές Περιφέρειες να προγραμματίσουν την ίδρυση γραφείων Περιφερειακών Συνηγόρων του Πολίτη, σύμφωνα με τις Αρχές που θεσπίστηκαν από το Συμβούλιο της Ευρώπης το 1999, για να επιβοηθηθούν τόσο οι πολίτες στον έλεγχο των Αρχών όσο και οι μηχανισμοί προστασίας ανθρώπινων δικαιωμάτων και να αναπτύξουν / ενισχύσουν ανάλογα τις αρμοδιότητες και τα μέσα δράσης των Περιφερειακών Συνηγόρων του Πολίτη, προκειμένου να εξασφαλίζονται τα δικαιώματα των πολιτών και η δημοκρατία.

Ψήφισμα 296 (2010) του Κογκρέσου Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών Του Συμβουλίου της Ευρώπης, σχετικά με τον ρόλο των τοπικών και περιφερειακών Αρχών για την εφαρμογή των ανθρώπινων δικαιωμάτων, όπου ορίζονται σχετικές προϋποθέσεις που πρέπει να τηρούνται από την τοπική αυτοδιοίκηση σε σχέση με τον σεβασμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Τα κράτη εξετάζονται ως προς την τήρηση του Ψηφίσματος από το Συμβούλιο της Ευρώπης, το οποίο εκδίδει στη συνέχεια εκθέσεις για την κατάσταση της τοπικής αυτοδιοίκησης σε κάθε χώρα.

Ψήφισμα 1959 (2013) της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης με θέμα «Ενισχύοντας τον θεσμό του Συνηγόρου στην Ευρώπη».

Με το παραπάνω ψήφισμα η Κοινοβουλευτική Συνέλευση συστήνει στα κράτη να αναθεωρήσουν την νομοθεσία τους, προκειμένου οι Συνήγοροι να έχουν αρμοδιότητες κατά τα διεθνή πρότυπα και να αποφύγουν με κάθε τρόπο την μείωση του προϋπολογισμού των Συνηγόρων, καθώς αυτή “συνεπιφέρει την απώλεια της ανεξαρτησίας των Θεσμών Συνηγόρου ή ακόμη και την κατάργησή τους”. Το Ψήφισμα αναφέρει ότι η εποπτεία της διοίκησης από ανεξάρτητα Όργανα είναι απαραίτητη λειτουργία σε πολιτειακά συστήματα διάκρισης των λειτουργιών.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ

Η γνωστοποίηση και η προώθηση του θεσμού του συμπαραστάτη και της λειτουργίας του στους δημότες αποτελεί ζήτημα μείζονος σημασίας για την επίτευξη των σκοπών του νόμου και για την αποτελεσματικότητα του θεσμού.

Προκειμένου να γίνει γνωστός και προσιτός στους δημότες ο θεσμός του συμπαραστάτη δημιουργήθηκε στον ιστότοπο του Δήμου Κατερίνης «παράθυρο» του συμπαραστάτη του δημότη, όπου συνοπτικά περιγράφεται το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του θεσμού και παρατίθεται η διαδικασία και ο τρόπος υποβολής καταγγελίας, όπως και υπόδειγμα καταγγελίας, για την διευκόλυνση των πολιτών που θέλουν να προσφύγουν στον συμπαραστάτη, όταν κρίνουν πως θίγονται και αδικούνται από τις δημοτικές υπηρεσίες.

Επί πλέον έγινε ανακοίνωση στα τοπικά μέσα ενημέρωσης, στην οποία εκτίθεται ο τρόπος λειτουργίας του θεσμού και η διαδικασία υποβολής καταγγελιών από τους έχοντες έννομο συμφέρον προς τούτο.

Ακόμη με δελτίο τύπου, το οποίο δημοσιεύθηκε στα τοπικά μέσα ενημέρωσης έγινε γνωστό, ότι ο συμπαραστάτης δέχεται τους ενδιαφερόμενους κάθε Τετάρτη από ώρα 10:00 π.μ. έως τις 12:00 το μεσημέρι, στο Δημαρχείο, στο γραφείο που βρίσκεται στον πρώτο όροφο απέναντι από το γραφείο του Δημάρχου.

Να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία του θεσμού κρίνεται χρήσιμη η δημιουργία αυτοτελούς γραφείου συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης με τον αναγκαίο υλικοτεχνικό εξοπλισμό.

Ο πολίτης προκειμένου να υποβάλλει καταγγελία μπορεί να κάνει χρήση του εντύπου της καταγγελίας, το οποίο διατίθεται είτε στον ιστότοπο του Δήμου Κατερίνης είτε στο ισόγειο του Δημαρχείου στη θέση απέναντι από την υπηρεσία του πρωτοκόλλου. Η καταγγελία υποβάλλεται στο γενικό πρωτόκολλο του Δήμου και ο πολίτης λαμβάνει αριθμό πρωτοκόλλου. Κατόπιν ενημερώνεται ο συμπαραστάτης από την υπηρεσία πρωτοκόλλου προκειμένου να επεξεργασθεί την καταγγελία. Ο συμπαραστάτης συνεπικουρείται στο έργο του από το γραφείο υποστήριξης αιρετών του Δήμου Κατερίνης.

ΕΚΘΕΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΕΤΟΥΣ 2024

Στις 4 Μαρτίου 2024 ανέλαβα επίσημα τα καθήκοντα του συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης του Δήμου Κατερίνης. Από την ανάληψη των καθηκόντων μου μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024 δέχθηκα τις παρακάτω αναφερόμενες καταγγελίες, τις οποίες χειρίσθηκα σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Νόμο.

Στις περισσότερες των περιπτώσεων απάντησα στις καταγγελίες εγγράφως, όμως υπήρξαν και περιπτώσεις είτε τηλεφωνικών είτε προφορικών καταγγελιών στις οποίες η διαμεσολαβητική μου παρέμβαση έγινε μέσω της άμεσης επικοινωνίας μου με την αντίστοιχη δημοτική υπηρεσία.

Παρακάτω παρατίθενται οι έγγραφες καταγγελίες, οι οποίες απευθύνθηκαν στον συμπαραστάτη του δημότης και της επιχείρησης κατά το έτος 2024.

1. Ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης έλαβε καταγγελία, η οποία πρωτοκολλήθηκε στο πρωτόκολλο του Δήμου Κατερίνης.

Με την καταγγελία του ο καταγγέλλων ισχυρίζεται, ότι σε βάρος του έχει επιβληθεί χρηματικό πρόστιμο για πολεοδομικές αυθαιρεσίες. Ότι αυτές τις υπήγαγε αρχικά στις διατάξεις του Ν. 4178/2013 και κατόπιν στις διατάξεις του Νόμου 4495/2017. Ότι επιβλήθηκε σε βάρος του ενιαίο ειδικό πρόστιμο, το οποίο εξοφλείται σε δόσεις.

Περαιτέρω ο καταγγέλλων ισχυρίζεται ότι η νομοθεσία προβλέπει με το άρθρο 105 παρ. 2 Ν. 4495/2017 την διαγραφή και αναστολή παλαιών προστίμων, εφόσον καθορίστηκαν νέα πρόστιμα, τα οποία πληρώνονται σε δόσεις. Ο καταγγέλλων ανέφερε ακόμη, ότι άσκησε αίτηση θεραπείας, την οποία απηύθυνε στην Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου, με αίτημα να γίνουν δεκτοί οι ισχυρισμοί του, η οποία, όμως, δεν είχε απαντηθεί.

Η άνω καταγγελία κρίθηκε ως προς το πρώτο σκέλος της μη νόμιμη και ουσιαστικά αβάσιμη, διότι ο καταγγέλλων δεν προσκόμισε έγγραφα, με τα οποία να αποδεικνύεται η ολοσχερής εξόφληση του επιβαλλόμενου ενιαίου ειδικού προστίμου, έτσι ώστε δεν ενεργοποιήθηκε το δικαίωμα του περί διαγραφής των ανείσπρακτων βεβαιωθέντων ποσών προστίμων.

Ως προς το δεύτερο σκέλος της απάντησης στην υποβαλλόμενη αίτηση θεραπείας επισημάνθηκε στην Υ.ΔΟΜ. του Δήμου Κατερίνης, ότι όφειλε να ενεργήσει σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και να απαντήσει στην αίτηση θεραπείας.

2. Ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης έλαβε έγγραφη καταγγελία η οποία πρωτοκολλήθηκε νομίμως στο πρωτόκολλο του Δήμου Κατερίνης.

Με αυτήν ο καταγγέλλων υποστήριξε, ότι υπέβαλε προς το Δήμο Κατερίνης την αίτηση του, την οποία απηύθυνε συγκεκριμένα στη Διεύθυνση Προγραμματισμού, Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού και Υποστήριξης Αιρετών Οργάνων και στη Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου Κατερίνης, ισχυριζόμενος, ότι αυτή δεν απαντήθηκε νομοτύπως και εντός των καθοριζομένων προθεσμιών, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 4 του Ν. 2690/1999 (Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας) και ότι εξαιτίας της ως άνω παράλειψης των αρμοδίων δημοτικών υπηρεσιών παραβλάπτονται τα έννομα συμφέροντα του.

Από την εξέταση της καταγγελίας διαπιστώθηκε ότι η αρμόδια δημοτική υπηρεσία απάντησε στην αίτηση του καταγγέλλοντος, με μια μικρή καθυστέρηση, και έτσι κρίθηκε ότι η δημοτική υπηρεσία συμμορφώθηκε προς τις διατάξεις του νόμου και παρέσχε όλες τις αιτούμενες πληροφορίες στον καταγγέλλοντα, ικανοποιώντας με τον τρόπο αυτό το ασκούμενο δικαίωμα του πληροφόρησης και ενημέρωσης.

3. Ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης έλαβε έγγραφη καταγγελία, με την οποία ο καταγγέλλων εκθέτει, ότι υπέβαλε προς τη Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου Κατερίνης αίτηση, με την οποία αιτείται ενημέρωση και πληροφορίες σχετικά με ζήτημα που τον αφορά, ισχυριζόμενος, ότι αυτή δεν απαντήθηκε νομοτύπως και εντός των καθοριζομένων από το νόμο προθεσμιών, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 4 του Ν. 2690/1999 (Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας).

Από την εξέταση της υπόθεσης διαπιστώθηκε, ότι η αίτηση του καταγγέλλοντος απαντήθηκε εν τέλει, με χρονική καθυστέρηση, έτσι ώστε κρίθηκε, ότι η καταγγελλόμενη δημοτική υπηρεσία συμμορφώθηκε προς τις απορρέουσες από τον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και το Σύνταγμα υποχρεώσεις της και παρέσχε τις αιτούμενες πληροφορίες, ώστε το δικαίωμα ενημέρωσης και πληροφόρησης του πολίτη να έχει ικανοποιηθεί στην ουσία του.

4. Ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης έλαβε καταγγελία, με την οποία η καταγγέλλουσα επιχείρηση, εδρεύουσα στο Δήμο Κατερίνης, επικαλείται, ότι ζήτησε από την υπηρεσία πρασίνου του Δήμου να παρέμβει και να προβεί σε όλες τις νόμιμες ενέργειες, προκειμένου να καθαριστεί γεωτεμάχιο με πυκνή βλάστηση, όμορο και γειτονικό προς το δικό της, από χόρτα, ξερά κλαδιά, φύλλα, έτσι ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος πυρκαγιάς και η διακινδύνευση του προσωπικού της, των πελατών της και της περιουσίας της.

Η καταγγέλλουσα εξέθετε στην καταγγελία της, ότι είχε ζητήσει και σε προγενέστερο χρόνο την παρέμβαση της Υπηρεσίας Πρασίνου του Δήμου Κατερίνης, και ότι η τελευταία δεν ανταποκρίθηκε.

Η υπηρεσία πρασίνου του Δήμου κλήθηκε εγγράφως από τον συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης προκειμένου να παράσχει έγγραφη ενημέρωση περί των νόμιμων ενεργειών στις οποίες προέβη για την ικανοποίηση του νόμιμου αιτήματος της καταγγέλλουσας. Η υπηρεσία πρασίνου δεν ανταποκρίθηκε στο έγγραφο του συμπαραστάτη. Η καταγγέλλουσα επιχείρηση επανήλθε με νέα καταγγελία, το έτος 2025, με το ίδιο περιεχόμενο, με την οποία ζητά την διαμεσολαβητική παρέμβαση του συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης.

5. Καταγγελία με αριθμό πρωτοκόλλου του Δήμου Κατερίνης: 30500.

Οι καταγγέλλοντες, οκτώ στον αριθμό, τυγχάνουν ιδιοκτήτες οικοπέδων, τα οποία χωροθετούνται στην περιοχή Γρέβενη, της Δημοτικής Κοινότητας Καλλιθέας της Δ.Ε. Παραλίας του Δήμου Κατερίνης, τα οποία βρίσκονται επί των οδών Απόλλωνος, Αγίου Μοδέστου και Αγίου Τρύφωνος. Επί των οικοπέδων τους οι καταγγέλλοντες έχουν ανεγείρει οικοδομές, τις οποίες χρησιμοποιούν ως πρώτη κατοικία τους.

Η περιοχή έχει ενταχθεί στο σχέδιο πόλης του οικισμού της Καλλιθέας με την υπ’ αριθμ. ΤΠ 9807/31-10-1988 απόφαση Νομάρχη Πιερίας (έγκριση σχεδίου επέκτασης του οικισμού Καλλιθέας Ν. Πιερίας – ΦΕΚ 841/1988, Τεύχος Τέταρτο).

Οι καταγγέλλοντες υποστηρίζουν, ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Κατερίνης παραλείπουν, κατά τρόπο παράνομο, όπως ισχυρίζονται, να μεριμνήσουν για το σχεδιασμό και την εκτέλεση εργασιών διάνοιξης, ασφαλτόστρωσης και δημιουργίας κρασπέδων των οδών που διέρχονται έμπροσθεν των άνω ιδιοκτησιών τους (Απόλλωνος, Αγίου Τρύφωνος και Αγίου Μοδέστου), κατά τα ορισθέντα με την παραπάνω απόφαση του Νομάρχη Πιερίας και το εγκεκριμένο με αυτήν σχέδιο πόλης.

Περαιτέρω οι καταγγέλλοντες υποστηρίζουν, ότι εξαιτίας των άνω παραλείψεων των αρμόδιων υπηρεσιών του Δήμου Κατερίνης οι ιδιοκτησίες τους (οικόπεδα δομημένα) υφίστανται μείωση της εμπορικής τους αξίας και οι ίδιοι ανάλογη ζημία.

Οι καταγγέλλοντες έχουν υποβάλλει την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 16570/15-5-2024 σχετική αίτηση τους, με την οποία αιτούνται την εκτέλεση των άνω εργασιών στις παραπάνω οδούς που περικλείουν τα ακίνητα τους.

Όμοια αίτηση είχε υποβληθεί από έναν των καταγγελλόντων σε χρόνο προγενέστερο, απευθυνόμενη στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Κατερίνης.

Η καταγγελία των παραπάνω κρίθηκε νόμιμη και ουσιαστικά βάσιμη, καθόσον από το συνδυασμό των σχετικών διατάξεων, ερμηνευόμενες στο πλαίσιο της εν γένει πολεοδομικής νομοθεσίας συνάγεται, μεταξύ άλλων, ότι η Διοίκηση, έχει την υποχρέωση να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες για να εφαρμοστεί η εγκεκριμένη πολεοδομική μελέτη στο σύνολο της προκειμένου να δημιουργηθούν οι προβλεπόμενοι από αυτή κοινόχρηστοι χώροι και, γενικότερα, να διαμορφωθεί η πόλη σύμφωνα με τους ορισμούς της πολεοδομικής μελέτης και με τον τρόπο αυτό να ικανοποιηθεί ο σκοπός στον οποίο απέβλεψε η έγκριση της μελέτης, χωρίς, πάντως, να αποκλείεται η τμηματική εφαρμογή της (ΣτΕ 354/2017 σκ. 6, 1497/2015 σκ. 11 κ.α.).

Κατά συνέπεια η Διοίκηση έχει την υποχρέωση να μεριμνά για να εφαρμοστεί εγκεκριμένη πολεοδομική μελέτη στο σύνολο της, προκειμένου, μεταξύ άλλων, να δημιουργηθούν και να διαμορφωθούν οι προβλεπόμενοι από τη μελέτη κοινόχρηστοι χώροι και γενικότερα, να εξασφαλιστεί η λειτουργικότητα της πόλης και να διασφαλιστεί η αξιοποίηση των ιδιοκτησιών σύμφωνα με τους ορισμούς της πολεοδομικής μελέτης, προβαίνοντας προς τούτο σε όλες τις απαραίτητες νομικές και υλικές ενέργειες δίχως καθυστερήσεις και εντός εύλογου χρόνου. Τούτο εξάλλου εξυπηρετεί, πέραν του γενικού συμφέροντος της πολεοδομικής οργάνωσης μιας περιοχής και εκείνα τα εναρμονισμένα προς το δημόσιο συμφέρον καλοπίστως αποκτώμενα, κατόπιν της μεταγραφής της πράξεως εφαρμογής εμπράγματα δικαιώματα των ιδιοκτητών ακινήτων της ρυμοτομούμενης περιοχής (πρβλ. ΣτΕ 1395/2021 σκ. 6, 1497/2015 σκ. 9), καθόσον, άλλωστε, οι ιδιοκτήτες επιβαρύνονται οικονομικά στο πλαίσιο της διαδικασίας αυτής, με εισφορά σε γη και σε χρήμα και με καταβολή αποζημιώσεων.

Ενόψει των ανωτέρω κλήθηκε η Τεχνική Υπηρεσίανα προχωρήσει στις αναγκαίες ενέργειες για την υλοποίηση των αιτούμενων εργασιών στην περιοχή των ιδιοκτησιών των καταγγελλόντων.

Η τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Κατερίνης, διά του Γραφείου Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών, δεσμεύθηκε να εντάξει το συγκεκριμένο έργο στον προϋπολογισμό της Τεχνικής Υπηρεσίας του έτους 2025 και να το υλοποιήσει το έτος 2025, καθόσον για το έτος 2024 δεν υφίστανται διαθέσιμα οικονομικά κονδύλια για τον σκοπό αυτό.

Κατόπιν των ανωτέρω η απάντηση της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου θεωρήθηκε καταρχήν ικανοποιητική.

Η Τεχνική Υπηρεσία κλήθηκε, εφόσον προβεί στις παραπάνω ενέργειες, να ενημερώσει εγγράφως τον Συμπαραστάτη του Δημότη.

Μέχρι σήμερα δεν υπήρξε έγγραφη ενημέρωση του συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης από την Τεχνική υπηρεσία του Δήμου περί του άνω θέματος.

6. Καταγγελία με αριθμό πρωτοκόλλου 30095 καταγγελία.

Οι καταγγέλλοντες, τυγχάνουν ιδιοκτήτες αγροτεμαχίου στην περιοχή Κουλούρα της Δ.Κ. Σβορώνου.

Στην αγροτική αυτή περιοχή λειτουργεί δημοτικό αρδευτικό δίκτυο, το οποίο κατασκευάσθηκε, υλοποιώντας τη μελέτη 81/2008 του Δήμου Κατερίνης και το οποίο παραδόθηκε διοικητικά στο Δήμο Κατερίνης με το από 15 Οκτωβρίου 2015 Πρωτόκολλο Διοικητικής Παραλαβής και Παράδοσης για χρήση από την Π.Ε. Πιερίας προς το Δήμο.

Οι καταγγέλλοντες υποστηρίζουν, ότι υφίσταται παράνομη παρέμβαση σε κρουνό άρδευσης στο δημοτικό αρδευτικό έργο «Κουλούρα» Δ.Κ. Σβορώνου. Ακόμη υποστηρίζουν, ότι το παλαιό δημοτικό αρδευτικό δίκτυο, που λειτουργούσε στην άνω αγροτική περιοχή, έχει παραδοθεί σε ιδιώτη, άνευ αδείας.

Οι καταγγέλλοντες είχαν ζητήσει σε προγενέστερο χρόνο την παρέμβαση της Τεχνικής Υπηρεσίας για την αποκατάσταση της νομιμότητας.

Κατόπιν σχετικού ερωτήματος απευθυνόμενου από τον Συμπαραστάτη του Δημότη προς την Τεχνική υπηρεσία του Δήμου, η τελευταία, αφού διεξήγαγε σχετική έρευνα, διαπίστωσε την ύπαρξη της άνω μη αποδεκτής παρέμβασης στο αρδευτικό δίκτυο και την χρήση του παλαιού αρδευτικού δικτύου από ιδιώτη.

Κατόπιν τούτων η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Κατερίνης δεσμεύτηκε να προβεί άμεσα σε όλες τις νόμιμες ενέργειες για τη διακοπή των παράνομων συνδέσεων στο αρδευτικό δίκτυο, στη θέση «Κουλούρα» της Δ.Κ. Σβορώνου και την παύση της χρήσης του παλαιού αρδευτικού δικτύου από ιδιώτη.

Η Τεχνική Υπηρεσία κλήθηκε, εφόσον προβεί στις παραπάνω ενέργειες, να ενημερώσει σχετικά τον Συμπαραστάτη του Δημότη.

Η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Κατερίνης δεν ανταποκρίθηκε στο αίτημα του συμπαραστάτη και δεν τον ενημέρωσε για τις ενέργειες της.

7. Καταγγελία με αριθμό πρωτοκόλλου 16133.

Οι καταγγέλλοντες τυγχάνουν ιδιοκτήτες οικοπέδων, τα οποία χωροθετούνται στα Ο.Τ. 128-129-130-131, με κ.κ. 010417 και με κ.κ. 010416 του οικισμού επέκταση Περίστασης, η οποία περιοχή έχει ενταχθεί στην 1/1998 Πράξη Εφαρμογής Πολεοδομικής μελέτης επέκτασης του ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Παραλίας.

Οι καταγγέλλοντες υποστηρίζουν, ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Κατερίνης παραλείπουν, κατά τρόπο παράνομο, όπως ισχυρίζονται, να μεριμνήσουν για το σχεδιασμό και την εκτέλεση εργασιών διάνοιξης, ασφαλτόστρωσης και δημιουργίας κρασπέδων των οδών που περιβάλλουν τα άνω οικοδομικά τετράγωνα (ενδεικτικά αναφέρονται οι οδοί Κερασούντος, Σαμψούντος, Τραπεζούντος και Τσακάλωφ), σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην 1/1998 Πράξη Εφαρμογής της Πολεοδομικής Μελέτης επέκτασης του ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Παραλίας. Περαιτέρω οι καταγγέλλοντες υποστηρίζουν ότι εξαιτίας των άνω παραλείψεων των αρμόδιων υπηρεσιών του Δήμου Κατερίνης οι ιδιοκτησίες τους (οικόπεδα δομημένα και αδόμητα) υφίστανται μείωση της εμπορικής τους αξίας και οι ίδιοι ανάλογη ζημία.

Οι καταγγέλλοντες έχουν υποβάλλει σχετικές αιτήσεις από το έτος 2011 μέχρι σήμερα, με τις οποίες ζητούν την υλοποίηση της άνω Πράξης Εφαρμογής της Πολεοδομικής Μελέτης της υπόψη περιοχής. Συγκεκριμένα έχουν υποβάλλει: α) την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 45159/9-6-2011 αίτηση, β) την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 45975/15-6-2013 αίτηση προς την τεχνική υπηρεσία του Δήμου. Επί των αιτήσεων αυτών η τεχνική υπηρεσία του Δήμου Κατερίνης απάντησε με το υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου: 45975/2-7-2013 έγγραφο, με το οποίο έγγραφο αναφέρεται, ότι οι αρμόδιοι υπάλληλοι διαπίστωσαν, πως τα όμβρια ύδατα της ευρύτερης περιοχής λιμνάζουν στη περιοχή των Ο.Τ. 129-130 με αποτέλεσμα την πρόκληση ζημιών στις περιουσίες των κατοίκων και προτείνεται ως λύση, προς τη Δ.Ε.Υ.Α. Κατερίνης, η κατασκευή φρεατίου υδροσυλλογής. Ακόμη επί των αιτημάτων των καταγγελλόντων η διεύθυνση των τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου απάντησε με το υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 9782/7-4-2023 έγγραφο, με το οποίο ενημερώνονται οι εμπλεκόμενοι δημότες, ότι η τεχνική υπηρεσία προέβη στην εφαρμογή των ρυμοτομικών γραμμών της οδού Τσακάλωφ στην Κοινότητα Περίστασης και διαπίστωσε ότι θα πρέπει να απομακρυνθεί η περίφραξη του γηπέδου ποδοσφαίρου, οι πυλώνες φωτισμού του γηπέδου, καθώς και περιτοίχιση της ιδιοκτησίας, τι οποίες ενέργειες, λόγω αρμοδιότητας, θα προχωρήσει το τμήμα κατασκευής έργων μετά την σύνταξη σχετικής μελέτης και υπογραφής σύμβασης με ανάδοχο του έργου. Νωρίτερα, με την υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου: οικ. 36234/2-11-2022, η διεύθυνση υπηρεσίας δόμησης του Δήμου βεβαίωνε, ότι με βάση τους πίνακες της 1/1998 Πράξης Εφαρμογής δεν προκύπτουν υποχρεώσεις του Δήμου προς τις εμπλεκόμενες ιδιοκτησίες στη  διάνοιξη οδού (Τσακάλωφ) των καταγγελλόντων και ότι δεν υπάρχουν καταγεγραμμένα επικείμενα στους αντίστοιχους πίνακες επικειμένων που συνοδεύουν την Πράξη Εφαρμογής, ώστε δεν υφίσταται κανένα νομικό κώλυμα για την άμεση υλοποίηση της Πράξης Εφαρμογής, σε σχέση με τις ιδιοκτησίες των καταγγελλόντων.  Με το υπ’ αριθμ. πρωτοκόλλου 15336/2-11-2023 έγγραφο της διεύθυνσης τεχνικών υπηρεσιών προς τους υπαλλήλους της τεχνικής υπηρεσίας, κοινοποιούμενο σε έναν εκ των καταγγελλόντων, ζητείται να συμπεριληφθεί στο Τεχνικό Πρόγραμμα του έτους 2024 του Δήμου Κατερίνης η διάνοιξη της οδού Τσακάλωφ στην Κοινότητα Περίστασης της Δ.Ε. Παραλίας, προκειμένου να είναι δυνατή η υλοποίηση του έργου. Με αίτηση τους οι καταγγέλλοντες ζήτησαν εκ νέου την υλοποίηση της υπ’ αριθμ. 1/19998 Πράξης Εφαρμογής στην ως άνω περιοχή, όπου κείνται οι ιδιοκτησίες τους.

Η καταγγελία των παραπάνω κρίθηκε νόμιμη και ουσιαστικά βάσιμη, καθόσον από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων, ερμηνευόμενες στο πλαίσιο της εν γένει πολεοδομικής νομοθεσίας συνάγεται, μεταξύ άλλων, ότι η Διοίκηση, έχει την υποχρέωση να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες για να εφαρμοστεί η εγκεκριμένη πολεοδομική μελέτη στο σύνολο της προκειμένου να δημιουργηθούν οι προβλεπόμενοι από αυτή κοινόχρηστοι χώροι και, γενικότερα, να διαμορφωθεί η πόλη σύμφωνα με τους ορισμούς της πολεοδομικής μελέτης και με τον τρόπο αυτό να ικανοποιηθεί ο σκοπός στον οποίο απέβλεψε η έγκριση της μελέτης, χωρίς, πάντως, να αποκλείεται τμηματική εφαρμογή της πολεοδομικής μελέτης (ΣτΕ 354/2017 σκ. 6, 1497/2015 σκ. 11 κ.α.).

Κατά συνέπεια η Διοίκηση έχει την υποχρέωση να μεριμνά για να εφαρμοστεί εγκεκριμένη πολεοδομική μελέτη στο σύνολο της, προκειμένου, μεταξύ άλλων, να δημιουργηθούν και να διαμορφωθούν οι προβλεπόμενοι από τη μελέτη κοινόχρηστοι χώροι και γενικότερα, να εξασφαλιστεί η λειτουργικότητα της πόλης και να διασφαλιστεί η αξιοποίηση των ιδιοκτησιών σύμφωνα με τους ορισμούς της πολεοδομικής μελέτης, προβαίνοντας προς τούτο σε όλες τις απαραίτητες νομικές και υλικές ενέργειες δίχως καθυστερήσεις και εντός εύλογου χρόνου. Τούτο εξάλλου εξυπηρετεί, πέραν του γενικού συμφέροντος της πολεοδομικής οργάνωσης μιας περιοχής και εκείνα τα εναρμονισμένα προς το δημόσιο συμφέρον καλοπίστως αποκτώμενα, κατόπιν της μεταγραφής της πράξεως εφαρμογής εμπράγματα δικαιώματα των ιδιοκτητών ακινήτων της ρυμοτομούμενης περιοχής (πρβλ. ΣτΕ 1395/2021 σκ. 6, 1497/2015 σκ. 9), καθόσον, άλλωστε, οι ιδιοκτήτες επιβαρύνονται οικονομικά στο πλαίσιο της διαδικασίας αυτής, με εισφορά σε γη και σε χρήμα και με καταβολή αποζημιώσεων.

Από την επισκόπηση του σχετικού φακέλου προέκυψε, ότι ο Δήμος Κατερίνης δεν είχε προβεί στις αναγκαίες τεχνικές εργασίες για την ασφαλτόστρωση, διάνοιξη των οδών κλπ. και στην εν γένει υλοποίηση της 1/1998 Πράξης Εφαρμογής σε σχέση με τις άνω ιδιοκτησίες. Το γεγονός αυτό δεν αμφισβητείται από την εμπλεκόμενη δημοτική υπηρεσία (τεχνική υπηρεσία), όπως επίσης γίνεται αποδεκτό και δεν αμφισβητείται, ότι οι εμπλεκόμενες ιδιοκτησίες έχουν εκπληρώσει τις υποχρεώσεις τους εισφοράς σε γη και σε χρήμα, ώστε δεν υφίσταται νομικό κώλυμα για την εφαρμογή της 1/1998 Πράξης Εφαρμογής της πολεοδομικής μελέτης στην περιοχή της Κοινότητας Περίστασης, σε σχέση με τις ιδιοκτησίες των καταγγελλόντων.

Ενόψει όλων των ανωτέρω κρίθηκε αναγκαία η διενέργεια διαμεσολάβησης με τη φυσική παρουσία των εμπλεκόμενων πλευρών. Η σύσκεψη διαμεσολάβησης πραγματοποιήθηκε στο γραφείο του αντιδημάρχου τεχνικών υπηρεσιών, στις 6 Ιουνίου 2024, ώρα 11:00π.μ. Παρόντες ήταν οι καταγγέλλοντες, και από την καταγγελλόμενη δημοτική υπηρεσία ο διευθυντής της τεχνικής υπηρεσίας και ο ειδικός συνεργάτης του Δημάρχου για θέματα αρμοδιότητας Τεχνικής Υπηρεσίας. Κατά τη διάρκεια της διαμεσολάβησης η δημοτική υπηρεσία ζήτησε προθεσμία είκοσι ημερών προκειμένου να διαμορφώσει την οριστική πρόταση της για την επίλυση του άνω ζητήματος. Οι καταγγέλλοντες δήλωσαν ότι θα αναμένουν την οριστική πρόταση της τεχνικής υπηρεσίας. Κατά τη λήξη της παραπάνω προθεσμίας ο ειδικός συνεργάτης του Δημάρχου για θέματα αρμοδιότητας τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου ενημέρωσε τηλεφωνικά τον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, ότι ο Δήμος Κατερίνης πρόκειται να προχωρήσει στην υλοποίηση της υπ’ αριθμ. 1/1998 Πράξης Εφαρμογής, σε σχέση με τις ιδιοκτησίες των καταγγελλόντων, σύμφωνα με όσα ορίζονται σε αυτήν, και ότι θα προβεί στις αναγκαίες τεχνικές επεμβάσεις που απαιτούνται στο παρακείμενο γήπεδο ποδοσφαίρου, προκειμένου να εφαρμοσθούν όσα προβλέπονται στην παραπάνω Πράξη Εφαρμογής.

Κατόπιν των ανωτέρω θεωρήθηκε η απάντηση της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου καταρχήν ικανοποιητική.

Η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου κλήθηκε να ενημερώσει τον Συμπαραστάτη του Δημότη για την εξέλιξη της υπόθεσης, όσον αφορά στην υλοποίηση της υπ’ αριθμ. 1/1998 Πράξης Εφαρμογής, σε σχέση με τις ιδιοκτησίες των καταγγελλόντων, οι οποίες περιλαμβάνονται στα Ο.Τ. 128-129-130-131 της Κοινότητας Περίστασης του Δήμου Κατερίνης.

Ο συμπαραστάτης δεν έλαβε καμία ενημέρωση περί του άνω ζητήματος.

8. Καταγγελία με αριθμό πρωτοκόλλου 14638 καταγγελία.

Η καταγγέλλουσα, αναφέρει πρόβλημα διατάραξης κοινής ησυχίας από κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος που βρίσκεται στην Κατερίνη, με τη χρήση μουσικής και με τις φωνασκίες των θαμώνων του καταστήματος. Σύμφωνα με την καταγγελία είχαν ενημερωθεί σχετικά οι αστυνομικές αρχές, αλλά εξακολουθούσε η όχληση από το άνω κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος.

Η καταγγελία αυτή τέθηκε στο αρχείο, καθόσον αναφέρεται σε πράξεις και παραλείψεις που αφορούν ιδιώτη (κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος) προς τον οποίο ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης είναι αναρμόδιος να διαμεσολαβήσει για την επίλυση του προβλήματος. Ακόμη από την καταγγελία δεν προκύπτει περίπτωση κακοδιοίκησης των δημοτικών υπηρεσιών, των νομικών προσώπων ή των επιχειρήσεων του Δήμου, ενώ για την τήρηση των ποινικών διατάξεων που αφορούν την κοινή ησυχία, αλλά και των διατάξεων για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος αρμόδιο είναι το Α.Τ. Κατερίνης.

Κατά συνέπεια κρίθηκε ότι η εξεταζόμενη καταγγελία εκφεύγει των αρμοδιοτήτων του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, καθόσον είναι αναρμόδιος να ασκήσει διαμεσολάβηση κατά το άρθρο 77 παρ. 3 του Ν.3852/2010, καθώς η καταγγελία δεν αφορά κακοδιοίκηση από τις υπηρεσίες του Δήμου.

9. Καταγγελία με αριθμό πρωτοκόλλου 19211/2024.

Με την καταγγελία αυτή ο καταγγέλλων, ιδιοκτήτης καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, ισχυρίσθηκε, ότι το έτος 2023, κατά παράβαση του σχετικού κανονισμού (106/2021) και του νόμου (1080/1980), δεν του παραχωρήθηκε κοινόχρηστος χώρος για τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων. Ακόμη με την αυτή καταγγελία καταγγέλλει, ότι δεν του παραχωρήθηκε ο αιτούμενος από αυτόν κοινόχρηστος χώρος για το έτος 2024.

Η καταγγελία αυτή τέθηκε στο αρχείο, διότι: α) η ισχύς της άδειας κοινόχρηστου χώρου προς τον σκοπό τοποθέτησης τραπεζοκαθισμάτων είναι ετήσια, έτσι ώστε δεν θα μπορούσε να ικανοποιηθεί το αίτημα του για παραχώρηση κοινόχρηστου χώρου το έτος 2023, καθόσον αυτό, κατά την υποβολή της καταγγελίας, είχε παρέλθει, και β) η αρμόδια οικονομική υπηρεσία δεν είχε απαντήσει (είτε αρνητικά είτε θετικά) για το έτος 2024 επί του αιτήματος του καταγγέλλοντος για την παραχώρηση κοινόχρηστου χώρου προς χρήση από τα κατάστημα του, ώστε ο καταγγελλόμενος δεν θεωρείται άμεσα θιγόμενος, στοιχείο το οποίο πρέπει να συντρέχει για να νομιμοποιήσει την διαμεσολαβητική παρέμβαση του συμπαραστάτη.

10. Καταγγελία με αριθμό πρωτοκόλλου 43215/2024

Η καταγγέλλουσα, κάτοικος Ολυμπιακής Ακτής του Δήμου Κατερίνης, κατήγγειλε: α) ότι οι υπάλληλοι της υπηρεσίας καθαριότητας του Δήμου Κατερίνης έχουν προκαλέσει φθορές στον κάδο απορριμμάτων της κατοικίας της, συνεπεία των οποίων ο κάδος έχει καταστεί ακατάλληλος για χρήση, και β) ότι επανειλημμένως έχει οχλήσει την διεύθυνση πρασίνου του Δήμου, αιτούμενη την κοπή παρακείμενων της οικίας της δέντρων, η κατάσταση των οποίων εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια της ιδίας και των περίοικων, χωρίς να εισακουσθεί. 

Η καταγγελία κρίθηκε νόμιμη. Ως προς το σκέλος αυτής που απευθύνεται στην υπηρεσία Πρασίνου συνεστήθη στην Διεύθυνση Πρασίνου να προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες για την κοπή των δέντρων, στην Ολυμπιακή Ακτή, στην οδό Ήρας 31, προκειμένου να εκλείψει ο κίνδυνος που δημιουργείται από δέντρα και από την πιθανολογούμενη πτώση τους.

Περαιτέρω σε σχέση με το πρώτο σκέλος της καταγγελίας της Ταξίδου Ελένης, χάριν της χρηστής διοίκησης και της δημιουργίας σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ της διοίκησης του Δήμου και των δημοτών, προτείνεται στη Διεύθυνση Καθαριότητας του Δήμου να αντικαταστήσει τον κάδο απορριμμάτων της οικίας της καταγγέλλουσας.

Η υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου Κατερίνης ανταποκρίθηκε αμέσως στην προτεινόμενη λύση και αντικατέστησε τον κάδο απορριμμάτων της καταγγέλλουσας.

Ομοίως η υπηρεσία πρασίνου του Δήμου Κατερίνης προέβη σε όλες τις νόμιμες ενέργειες και ικανοποίησε άμεσα το νόμιμο και ουσιαστικά βάσιμο αίτημα της καταγγέλλουσας.

Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι τρεις (3) έγγραφες καταγγελίες αφορούν την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου, τέσσερεις (4) τη διεύθυνση οικονομικών υπηρεσιών, δύο (2) την υπηρεσία πρασίνου, εκ των οποίων η μία και την υπηρεσία καθαριότητας, μία την υπηρεσία δόμησης του Δήμου.

Ακόμη παρατηρείται ότι: α) η διαμεσολαβητική παρέμβαση του συμπαραστάτη είχε επιτυχή έκβαση για τον καταγγέλλοντα σε μία των παραπάνω περιπτώσεων, β) ότι όπου ζητήθηκε από τον συμπαραστάτη ενημέρωση από την καταγγελλόμενη δημοτική υπηρεσία για τις ενέργειες της προς την κατεύθυνση ικανοποίησης του αιτήματος του καταγγέλλοντος, η δημοτική υπηρεσία δεν ανταποκρίθηκε και δεν πληροφόρησε τον συμπαραστάτη για τις ενέργειες της.     

Πέραν των έγγραφων καταγγελιών υπήρξαν και προφορικές καταγγελίες, οι οποίες στην πλειοψηφία τους ήταν εκτός αρμοδιοτήτων του συμπαραστάτη, ώστε δεν υπήρξε καμία διαμεσολαβητική παρέμβαση του.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΚΑΤ’ ΑΡΘΡΟ 77 ΑΡ. 5 Ν. 3852/2010

1.- Η δημοτική διοίκηση να τηρεί τον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και ειδικότερα να απαντά εμπρόθεσμα και έγκαιρα στα αιτήματα των πολιτών για παροχή πληροφοριών και χορήγηση εγγράφων, ανταποκρινόμενη στην υποχρέωση πληροφόρησης και ενημέρωσης των δημοτών, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου (άρθρα 4 και 5 ΚΔΔ) και του Συντάγματος (άρθρο 10).

2.- Οι εκδιδόμενες από την δημοτική διοίκηση πράξεις να περιέχουν πλήρη και εμπεριστατωμένη αιτιολογία, έτσι ώστε να γίνεται κατανοητό στον πολίτη για ποιον συγκεκριμένο λόγο καλείται να καταβάλει ένα χρηματικό ποσό ή πρόστιμο ή για ποιον συγκεκριμένο λόγο απορρίπτεται ένα αίτημα του.

3.- Προτείνεται ακόμη οι δημοτικές υπηρεσίες να καταρτίσουν συνοπτικούς πίνακες, στους οποίους να περιγράφουν τις παρεχόμενες από αυτές υπηρεσίες, τον τρόπο και τη διαδικασία με την οποία παρέχουν τις υπηρεσίες, τις προθεσμίες που τυχόν πρέπει να τηρηθούν καθώς και άλλα αναγκαία στοιχεία για την ενημέρωση και πληροφόρηση των δημοτών.

Προτείνεται δηλαδή να καταρτιστεί ένας οδηγός του δημότη, στον οποίο να περιγράφονται η διαδικασία, οι όροι και οι προϋποθέσεις παροχής των δημοτικών υπηρεσιών.

Τα ενημερωτικά αυτά δελτία μπορούν οι δημοτικές υπηρεσίες να τα επικοινωνήσουν στους πολίτες με ψηφιακά και με άλλα πρόσφορα μέσα μαζικής ενημέρωσης (ανάρτηση στον ιστότοπο του Δήμου Κατερίνης κλπ.).

Με τον τρόπο αυτό οι δημότες θα αποκτήσουν καλύτερη ενημέρωση για τα ζητήματα που τους αφορούν, θα ενδυναμωθεί η σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στο δημότη και τη διοίκηση, η δημοτική διοίκηση θα γίνει περισσότερο λειτουργική και αποτελεσματική και θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο η διαφάνεια στη λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών.

4.- Στις περιπτώσεις στις οποίες συντρέχουν οι νόμιμες και ουσιαστικές προϋποθέσεις την εφαρμογή από τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες της δυνατότητας της εξωδικαστικής επίλυσης της διαφοράς μέσω του εξωδικαστικού συμβιβασμού, με την υποβολή σχετικής εισήγησης προς την δημοτική επιτροπή ή προς το δημοτικό συμβούλιο, σύμφωνα με τις διακρίσεις του νόμου.

5.- Να δημιουργηθεί στην είσοδο του Δημαρχείου ένα σημείο πληροφόρησης, όπου οι εισερχόμενοι στο δημαρχείο θα λαμβάνουν πληροφορίες για την αρμόδια υπηρεσία και το αρμόδιο γραφείο σε σχέση με την υπόθεση και το ζήτημα που τους ενδιαφέρει.

6.- Να δημιουργηθεί αυτοτελές γραφείο συμπαραστάτη με τον αναγκαίο υλικοτεχνικό εξοπλισμό.

ΣΤΟΧΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΕΤΟΣ

  • Προβολή του θεσμού και των παρεμβάσεων του συμπαραστάτη με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, έντυπου υλικού, ομιλιών και εκδηλώσεων, ώστε να ενημερωθούν οι δημότες για τα δικαιώματα που έχουν για την εξωδικαστική επίλυση των διαφορών τους με τον Δήμο και αφετέρου οι δημοτικές υπηρεσίες θα γνωρίζουν, ότι η άρνηση εφαρμογής των συστάσεων του Συμπαραστάτη μπορεί να λάβει ευρεία δημοσιότητα.
  • Η καλύτερη συνεργασία με τις υπηρεσίες του δήμου για την εξωδικαστική επίλυση των διαφορών και την εξεύρεση λύσεων.
  • Η εμπέδωση κουλτούρας διαμεσολάβησης και επίλυσης των διαφορών τόσο στις υπηρεσίες όσο και στους πολίτες.
  • Η κατάρτιση Χάρτας, στην οποία να καταγράφεται το πλαίσιο των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων των δημοτών και των κατοίκων, με ειδικές προβλέψεις για τους νέους και τους πολίτες που αντιμετωπίζουν ειδικά προβλήματα.

Κατερίνη , 2 Ιουνίου 2025

Ο ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ

ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ Α. ΚΑΠΕΤΑΣ