Στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, ο Βουλευτής ΝΙΚΗΣ Πιερίας, κ. Κομνηνός Δελβερούδης, κατέθεσε Ερώτηση για τρίτη φορά (προηγήθηκαν δυο Επίκαιρες Ερωτήσεις), προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με αφορμή την Υποχρεωτική Υλοποίηση Μέτρων πολλών δεκάδων χιλιάδων ευρώ και την επιβολή υπέρογκων, επαχθών, αδιανόητων και αδικαιολόγητων ετήσιων προστίμων που προβλέπονται στον Κανονισμό Πυροπροστασίας.
Με την εν λόγω Ερώτηση, ο κ. Δελβερούδης ζήτησε ενημέρωση, ως προς την πρόθεση του Υπουργείου να εξαιρέσει άμεσα , έστω και καθυστερημένα, τουλάχιστον όλα τα ακίνητα με υφιστάμενα κτίρια, από την εφαρμογή των συγκεκριμένων διατάξεων του επαχθούς αυτού «Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων», έτσι ώστε:
– να καταργηθούν τα υποχρεωτικά μέτρα ενεργητικής και παθητικής πυροπροστασίας των κτιρίων από 31.03.2025, με τεράστιο κόστος για τους ιδιοκτήτες,
– να σταματήσει η επιβολή ετήσιων προστίμων με υπέρογκα ποσά, όταν δεν υλοποιούν τα μέτρα,
– να προστατεύεται το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της ιδιοκτησίας, τους που θεμελιώνεται στο άρθρο 17 του Συντάγματος.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Κοινοβουλευτικής Ερώτησης
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς: Τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Παπασταύρου Σταύρο
Θέμα: «Άμεση εξαίρεση όλων των υφιστάμενων ακινήτων από την εφαρμογή του επαχθούς, για τους ιδιοκτήτες, Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων».
Κύριε Υπουργέ,
Στις 30.10.2024 η ΝΙΚΗ κατέθεσε για δεύτερη φορά Επίκαιρη Ερώτηση, η οποία είχε το ίδιο θέμα με τη σημερινή Ερώτηση, χωρίς όμως να έχει αλλάξει τίποτα μέχρι σήμερα, αν και σε μερικές ημέρες ξεκινά η νέα αντιπυρική περίοδος για το 2025.
Στη χώρα μας, για πρώτη φορά το 2024, εφαρμόσθηκε η υπ` αριθμ. ΚΥΑ ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/55904/2019/19-05-2023 (ΦΕΚ 3475/τ.Β’/24-05-2023), των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, «Κανονισμός Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων».
Σύμφωνα με την υπ` αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/28909/848/15-03-2024 Ερμηνευτική Οδηγία Εφαρμογής του εν λόγω Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός και πλησίον δασικών εκτάσεων, οι χρονικές προθεσμίες εφαρμογής ορίσθηκαν υποχρεωτικά σε όλα τα ακίνητα, για τα προληπτικά μέτρα πυροπροστασίας ήδη από την προηγούμενη αντιπυρική περίοδο το 2024, ενώ για τα μέτρα παθητικής και ενεργητικής πυροπροστασίας υποχρεωτικά από 31/03/2025 για τα ακίνητα που χαρακτηρίζονται ως υψηλής και ιδιαίτερα υψηλής επικινδυνότητας και από 31/03/2026 για τα ακίνητα που χαρακτηρίζονται ως χαμηλής η μεσαίας επικινδυνότητας.
Επειδή, στα άρθρα 2 & 3 του Δευτέρου Κεφαλαίου «Μέτρα Πυροπροστασίας» του παρόντος Κανονισμού Πυροπροστασίας επιβάλλεται στις περισσότερες περιπτώσεις, στους ιδιοκτήτες ακινήτων, η υποχρεωτική υλοποίηση μέτρων πολλών δεκάδων χιλιάδων ευρώ,
Επειδή, σε ένα μόνο από τα επιβαλλόμενα μέτρα παθητικής πυροπροστασίας, δηλαδή το κόστος υλοποίησης για την κατασκευή συμπαγούς περίφραξης, ύψους τουλάχιστον ενός (1.00 μ.) μέτρου από άκαυστο υλικό, ανέρχεται σύμφωνα με τις πιο μετριοπαθείς εκτιμήσεις των μηχανικών σε 10.000-15.000 ευρώ ανάλογα με το εμβαδόν του ακινήτου, την κλίση του εδάφους, το υψόμετρο του ακινήτου κ.α.,
Επειδή, σύμφωνα με το Κεφάλαιο Τρίτο του Κανονισμού «Διαδικασία υποβολής στοιχείων, ελέγχου και επιβολής κυρώσεων», στο άρθρο 3 «Κυρώσεις», παρ. 1, περ. α`, προβλέπεται, σε περίπτωση μη υποβολής του εντύπου αξιολόγησης της επικινδυνότητας του ακινήτου και της τεχνικής έκθεσης απαιτούμενων μέτρων και λοιπών στοιχείων, να επιβάλλονται πρόστιμα αδιακρίτως υπέρογκα και επαχθέστερα των πυροσβεστικών διατάξεων που εφαρμόζονται μέχρι σήμερα,
Επειδή, στην παράγραφο 1, περίπτωση α`, επιβάλλονται αδιανόητα και αδικαιολόγητα ετήσια πρόστιμα, για τον Έλληνα πολίτη, ο οποίος απέκτησε την περιουσία του με αίμα και ιδρώτα και το ύψος των οποίων μπορεί να φθάνει ακόμα και πάνω από τις 2.000-3.000 ευρώ ετησίως,
Επειδή, σύμφωνα με το Κεφάλαιο Τρίτο του Κανονισμού «Διαδικασία υποβολής στοιχείων, ελέγχου και επιβολής κυρώσεων», στο άρθρο 3 «Κυρώσεις», παρ. 1, περ. β`, στους ιδιοκτήτες που δεν έχουν υποβάλλει εμπροθέσμως και προσηκόντως τα προβλεπόμενα από τον Κανονισμό στοιχεία, εξακολουθεί να προβλέπεται, παρά την επιγενόμενη πλήρη συμμόρφωση τους, η επιβολή ελάχιστου διοικητικού προστίμου, το οποίο ανέρχεται στα 500 ευρώ (250 ευρώ ήδη από την προηγούμενη αντιπυρική περίοδο),
Επειδή, με τον Κανονισμό αυτό μετακυλίετε στους ιδιοκτήτες τις ευθύνες που φέρετε για την προστασία των υφιστάμενων περιουσιών και του περιβάλλοντος από τις πυρκαγιές, αποκλείοντάς τους όμως ταυτόχρονα από τη δυνατότητα ασφάλισης των περιουσιών τους κατά της πυρκαγιάς, αφού οι ασφαλιστικές εταιρείες πλέον θα ζητούν ως απαραίτητη προϋπόθεση την τήρηση των συγκεκριμένων μέτρων του Κανονισμού,
Επειδή ταυτόχρονα, αναθέσατε στους Δήμους, χωρίς την παραμικρή διαβούλευση ή έστω ενημέρωση, όπως αναφέρει η ΚΕΔΕ, την αρμοδιότητα αυτή, διατηρώντας υποστελεχωμένες τις υπηρεσίες των Δήμων, χωρίς να τους παρέχετε τους απαραίτητους πόρους και το προσωπικό,
Για τους ανωτέρω λόγους, ερωτάσθε κύριε Υπουργέ:
- Ποιος ιδιοκτήτης διαθέτει αυτά τα υπέρογκα ποσά για το κόστος υλοποίησης των μέτρων και ειδικά όταν πρόκειται για ιδιοκτήτες ορεινών χωριών της χώρας μας, όπως συμβαίνει και στον Νομό Πιερίας, όπου οι κάτοικοι αγωνίζονται να εξασφαλίσουν τα προς το ζην;
- Ποιος ιδιοκτήτης διαθέτει αυτά τα υπέρογκα ποσά για τα διοικητικά πρόστιμα;
- Έχετε την πολιτική ευθιξία να αναγνωρίσετε ότι ο εν λόγω Κανονισμός οδηγεί τους ιδιοκτήτες των υφιστάμενων ακινήτων σε υπέρμετρη, επαχθή οικονομική επιβάρυνση; Διότι τους αναγκάζετε είτε να πουλήσουν τα ακίνητά τους είτε υποχρεωτικά να καταβάλουν πολύ υψηλά και αδικαιολόγητα δυσβάστακτα πρόστιμα, όταν με αυτόν τον Κανονισμό οι ευθύνες του κράτους μετακυλίονται, κατά το μεγαλύτερο μέρος τους στους πολίτες, που δεν είναι συνταγματικά αποδεκτό, σύμφωνα με τα άρθρα 24 και 17 του Συντάγματος, θίγοντας έτσι το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της ιδιοκτησίας τους, που θεμελιώνεται στο άρθρο 17 του Συντάγματος, όπως αναφέρεται και στην παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη με αριθμ. πρωτ. 24597/21-05-2024.
- Έχετε την πολιτική ευθιξία, έστω και καθυστερημένα, να εξαιρέσετε άμεσα τουλάχιστον όλα τα ακίνητα με υφιστάμενα κτίρια, από την εφαρμογή των συγκεκριμένων διατάξεων του επαχθούς αυτού «Κανονισμού Πυροπροστασίας Ακινήτων εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων», καθώς η υπ’αριθ.20/2024 Πυροσβεστική Διάταξη που άπτεται του ζητήματος είναι πλήρως επαρκής;
Ο ερωτών Βουλευτής
Κομνηνός Δελβερούδης