Το στοίχημα των επόμενων εβδομάδων είναι πιο δύσκολο, πιο σύνθετο, αλλά εξαιρετικά σημαντικό, τόνισε ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς με αφορμή την σταδιακή επάνοδο στη νέα κανονικότητα, από σήμερα. «Να μείνουμε ασφαλείς, να μην δώσουμε χρόνο και τρόπο στον ιό να μεταδοθεί. Εγχείρημα δύσκολο γιατί προερχόμαστε όλοι από μια περίοδο ψυχικής και ψυχολογικής κόπωσης. Σύνθετο, γιατί οι κανόνες είναι αρκετοί και επιβάλλεται προσοχή, αλλά συνέπεια στην τήρηση τους. Εξαιρετικά σημαντικό γιατί το αποτέλεσμα του θα κρίνει τα πάντα για τις ζωές μας και την καθημερινότητα μας» εξήγησε ο κ. Χαρδαλιάς και κάλεσε τους πολίτες να τηρούν με συνέπεια τα μέτρα προστασίας.
Αν τηρούμε τους κανόνες, είπε ο υφυπουργός, ερχόμαστε πιο κοντά στο στόχο, μειώνουμε τις περιπτώσεις μετάδοσης και εξάπλωσης του ιού και προχωράμε στο σχέδιο αποκλιμάκωσης των περιορισμών. Αν όχι ο κίνδυνος για νέα κρούσματα είναι ορατός. «Ο κίνδυνος για φρένο στην αποκλιμάκωση των μέτρων ή για νέα περιοριστικά μέτρα φαντάζει μονόδρομος».
Όπως επισήμανε, όλοι πρέπει να στοιχηθούμε σε δύο γραμμές μάχης:
Πρώτη γραμμή, τηρούμε τους κανόνες ατομικής προστασίας, υγιεινής, αλλά και ευθύνης. Χέρια πλένουμε, αποστάσεις κρατάμε, μάσκες φοράμε, είτε όπου είναι απαραίτητο είτε όπου αυτό συνιστάται.
Δεύτερη γραμμή, τηρούμε τους κανόνες μετακίνησης και κοινωνικής επαφής. Δεν μετακινούμαστε άσκοπα, δεν φεύγουμε εκτός του νομού και των ορίων που επιτρέπονται, δεν συγχρωτιζόμαστε με παρέες άνω των 10 ατόμων.
Υπενθύμισε ότι η μάσκα είναι υποχρεωτική για τους πολίτες στα μέσα μαζικής μεταφοράς, στα ΤΑΧΙ, στα ασανσέρ, στα νοσοκομεία, στα ιατρεία και στα διαγνωστικά κέντρα. Επίσης, για τους εργαζόμενους στα ΜΜΜ, στα ΤΑΧΙ, στα σούπερ μάρκετ, καταστήματα τροφίμων που διαχειρίζονται μη τυποποιημένα τρόφιμα, σε νοσοκομεία, ιατρεία, διαγνωστικά κέντρα, κομμωτήρια και κέντρα αισθητικής. Στους υπόλοιπους κλειστούς χώρους, γραφεία, επισκέπτες κομμωτηρίων κ.λπ. δίνεται ισχυρή σύσταση για χρήση μάσκας ή καλύμματος προσώπου εφόσον είναι εφικτό.
Διευκρινίσεις για κομμωτήρια και δραστηριότητες ευεξίας
Διευκρίνισε ότι δραστηριότητες ευεξίας που αφορούν σε μασάζ, ατομικές (personal) προπονήσεις φυσικής κατάστασης, πιλάτες (pilates), γιόγκα (yoga) και συναφή προγράμματα, δεν επιτρέπονται. Η οποιαδήποτε άσκηση αυτών των δραστηριοτήτων θα συμπαρασύρει σε επίπεδο διοικητικών προστίμων και λοιπών συνεπειών όλη την επιχείρηση.
Στα κομμωτήρια και τα κέντρα αισθητικής η χωροταξική ανάπτυξη της δραστηριότητας θα πρέπει να γίνεται αποκλειστικά στους χώρους και τα περιγράμματα χρήσης που συνοδεύουν τις άδειες τους και τα πιστοποιητικά πυρασφάλειας
Συνολικά στατιστικά στοιχεία για την εξάπλωση του ιού
Συνολικά έχουν καταγραφεί 2.626 κρούσματα, εκ των οποίων 1.040 είναι ενεργά. 340 νοσηλεύονται, 710 αναρρώνουν κατ’ οίκον. Από τα υπόλοιπα, 1.586 μη ενεργά κρούσματα, 497 νοσηλευτήκαν και πήραν εξιτήριο, 945 ανάρρωσαν κατ’ οίκον και δυστυχώς 144 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους.
Γεωγραφία των κρουσμάτων
Από τα 2626 κρούσματα, 1.496 (55,9%) καταγράφηκαν στην Αττική, 237 ήταν σε δομές φιλοξενίας ή οικισμούς ειδικών ομάδων πληθυσμού, 198 ήταν στην Κεντρική Μακεδονία, 160 ήταν στη Δυτική Μακεδονία, 125 σε πλωτά μέσα, 94 στη Δ. Ελλάδα, 93 στην Αν. Μακεδονία και Θράκη και λιγότερα στις υπόλοιπες περιφέρειες.
Σε επίπεδο περιφερειακών ενοτήτων νομών κανένα κρούσμα δεν κατεγράφη στην Ευρυτανία, στη Λακωνία και στη Φωκίδα. Τα περισσότερα κρούσματα είχαν η Καστοριά, 85, Κοζάνη, 71, Ξάνθη 52, Λάρισα 50 και η Ηλεία 48.
Στην πρώτη δεκαπεντάδα των δήμων που είχαν κρούσματα, πρώτος είναι ο δήμος Αθηναίων με 314, η Κηφισιά με 116, η Θεσσαλονίκη με 85, η Καστοριά με 79, ο δήμος Φιλοθέης- Ψυχικού με 73, ο δήμος Πειραιά με 59, ο δήμος Χαλανδρίου με 52, ο δήμος Γλυφάδας με 49, ο δήμος Περιστερίου με 46, ο δήμος Λαρισαίων με 42, Πατρέων με 38, Νέας Σμύρνης με 37, Αμαρουσίου 36, Νέας Ιωνίας 35, Ξάνθης 34 και Εορδαίας 31.
Κηφισιά, Καστοριά, Φιλοθέη-Ψυχικό, Χαλάνδρι, Ξάνθη, Εορδαία και Νέα Ιωνία παρουσιάζουν έντονο επιδημιολογικό ενδιαφέρον, λόγω ιδιομορφίας της τοπικής διασποράς και της σχέσης του αριθμού των κρουσμάτων με τον αριθμό του πραγματικού πληθυσμού του δήμου.